Новият сериал на HBO е любовна история. Двама души, които се спасяват един друг, когато се срещат, убиват се един друг, докато живеят заедно, но не могат да се откажат един от друг дори когато са на дъното
По времето, когато последният епизод на „Сцени от един семеен живот“ на Ингмар Бергман е излъчен по шведската телевизия през 1973 година, 3,5 милиона души – почти половината население на Швеция – са притаили дъх. През следващата година разводите нарастват до 26 800 от 16 000 преди това.
Близо 50 години по-късно Хагай Леви, създал сериала „Аферата“, който най-силно се доближава до „Сцени от един семеен живот“, адаптира класиката на Бергман.
Първият, на когото хрумва да направи нова версия на „Сцени от един семеен живот“, е Даниел Бергман, син на актрисата Каби Ларетей, за която режисьорът е женен през 60-те години.
Режисьор и продуцент в момента, Даниел е бил момче, когато Ингмар Бергман го води със себе си на снимачната площадка. „Бях на 11 години и бях заинтригуван от техниците – не ми пукаше много за режисьора или актьорите. Атмосферата на снимачната площадка беше щастлива и спокойна и със сигурност нямаше напрежение между баща ми и Лив Улман. Ингмар беше същият и с майка ми, и с всичките си бивши съпруги, той бе добър приятел с тях , поддържаше връзка с всички и все още имаше известна доза любов.“
Когато идеята за на нова версия на класиката на баща му узрява в главата на Даниел, той се пита кой може да направи този сериал. През 2013-а са минали 40 години от появата му и ще минат още 10, докато проектът се реализира. В един момент дори смята самият той да започне работа по сериала, но здравословни проблеми го спират. Попада на сериала на HBO „Психотерапия“, чийто създател е израелският сценарист и режисьор Хагай Леви.
Леви е гледал оригинала на Бергман много млад. „Растях в Израел в много малък религиозен кибуц, така че нямах досег с никакво изкуство. Един ден в клуб – единственото място, на което можехме да гледаме телевизия и имаше само един канал – гледах „Сцени от един семеен живот.“ Не знаех нищо за това, което гледам. Не знаех нищо за Бергман, но си спомням, че си казах „това е изкуство.“ Тази драма беше истинско вдъхновение за мен при създаването на много от нещата, които съм писал. Беше и вдъхновение за „Аферата“. „Аферата“ е един от най-известните сериали, създавани от Леви, който му носи „Златен глобус“ през 2015-а. Влиянието на „Сцени от един семеен живот“ в „Аферата“ е ясно доловимо – от интимността през усещането за театралност, чак до разбитите на пух и прах семейни отношения. „Но чак когато семейството на Бергман се обърна към мен, се случи онова, което не съм си представял и в най-смелите си мечти – да направя „Сцени от един семеен живот“ днес.“
Смяна на ролите
„Оригиналът е там и хората могат да го видят. Защо ти е да правиш римейк?“
Това е един от първите въпроси, които приятел от Швеция задава на Хагай Леви, когато той му казва, че планира да работи по нова версия на класиката на Бергман. „Вкъщи имах една черна дъска на стената в кухнята си и написах на нея: „Как мога да направя този сериал модерен? Как да го направя личен? Как мога да обичам героите?” Трябваше да си отговоря на тези въпроси.“
Отговорите идват на една среща с редактора. „Споменах смяната на ролите мимоходом и тя каза: „Хей, чакай малко, това е интересно.“ Прочетохме заедно оригиналния сценарий на глас, разменихме си ролите, но поддържахме същия диалог и изведнъж получихме много интересен мъж, който има женска страна, и жена, която беше и двете – чувствителна и все пак силна.“
В оригинала на Бергман Ерланд Юсефсон играе Йохан, женен за Мариан, изиграна от Лив Улман. Привидно двамата изглеждат щастливи заедно, чувстват се комфортно един с друг дори след толкова години, но малко след началото на историята за техния живот Йохан разкрива, че има афера и напуска Мариан. В една сърцераздирателна сцена Мариан му помага да опакова куфара си, за да пътува за Париж на следващия ден, където ще се срещне с новата си любима.
В историята на Леви Мира, изиграна от Джесика Частейн, има добра работа като технически ръководител и печели повече от съпруга си Джонатан, професор по философия, който работи предимно от вкъщи, където може да се грижи за дъщеря им Ейва. При разменените роли Мира намира нова любов и напуска съпруга си, като търси компромис за отглеждането на дъщеря им.