Аня Тейлър-Джой: Красотата е да не поглеждаш лицето си

Нали знаете приказката за грозното патенце, което се превърнало в лебед, и всички, които му се подигравали в началото, започнали да му се възхищават! Такава е и историята на Аня Тейлър-Джой, актрисата от The Queen’s Gambit, покорила малкия екран и сърцата на хората

Остър поглед, леко приведена настрани глава, проницателни дълбоки кафяви очи, доста раздалечени. Лисича хитрост, която се засилва още повече от огненочервената коса. Слабо дълго тяло, облечено в рокли от 60-те. Образът на Аня Тейлър-Джой в сериала The Queen’s Gambit на гениалната интровертна шахматистка Бет Хармън е точно толкова ярък и разпознаваем, колкото и жената, която му вдъхва живот на екрана.

Родена в Америка в осемчленно семейство и с африканско-испански, шотландски и аржентински корени, Аня пораства в Аржентина. На осемгодишна възраст се мести в Лондон, тъй като заявява, че иска да е актриса – голяма мечта за малко дете, особено за момиче, което не се мисли за красиво. И до днес Аня живее с идеята, че е по-скоро грозновата и не отговаря на стандартите за красавици в Холивуд.

С пристигането си в Лондон девойката се сблъсква с неприятна действителност – тя не говори добре английски и всички съученици й се подиграват. „Бях прекалено много аржентинка, за да съм британка, и прекалено много британка, за да съм аржентинка. Децата не ме разбираха и не ме харесваха. Прекарвах голяма част от дните си в училищната тоалетна, плачейки.“

Стройната й фигура и тънките й крайници обаче карат Сара Дукас – агент на Кейт Мос, да я забележи и да я привлече към модния бизнес. Така на 16-годишна възраст, с ниско самочувствие, но с амбицията и желанието да не е самотна, Аня влиза в каталога на агенция Storm Model Management.   

Кариерата й в моделския бизнес не трае дълго, което е сигурна загуба за модата в полза на киното. Аня се явява на първия си кастиг, когато е на 17 години, и печели малка роля в тийн-фентъзи драмата „Академия за вампири“. Филмът, а и участието й в него минават незабелязано, но благодарение на този кастинг Аня се сдобива с втора малка роля, този път в британския сериал „Ендевър“. И там я забелязва режисьорът Робърт Егърс. Забелязва е меко казано, той направо я харесва за главната роля в дебютния си пълнометражен филм „Вещицата“, смесващ митология с реализъм и базиран на приказки и предания. Историята проследява дълбоко религиозно семейство през 1630 година, отхвърлено от общността заради фанатичната си вяра. Семейството е застигнато от зла участ – най-малкото им дете изчезва, а най-голямата им дъщеря – в ролята е Тейлър-Джой, е обвинена във вещерство.

По онова време Аня е само на 18 години и това е първата й главна роля. Във „Вещицата“ диалогът е написан в архаична реч, но с фотографската си  памет Тейлър-Джой няма нужда да учи реплики наизуст. Тя просто ги прочита и ги запомня. „Вещицата“ прави Аня звезда на независимото кино и това бавно започва да й носи роли и в по-комерсиални продукции като сериала Peaky Blinders, филма на М. Найт Шаямалан „На парчета“ и независимия летен трилър Thoroughbreds, където играе спретната и богата отегчена гимназистка. След като поема ролата на Каси Кук и в продължението на „На парчета“ – „Стъкления“, е ясно, че Аня е на големия екран, за да остане на него. Така тя е избрана да изиграе ролята на Ема в новата адаптация по романа на Джейн Остин. Въпреки успехите и ролите, които печели с лекота, изборът за първия комерсиален филм и потенциален британски хит „Ема“ я плаши. „Буквално получих паник атака, защото си помислих: „Аз ще съм първата грозна Ема в историята на този филм. Не мога да го направя.“ И все пак го прави. И нейната Ема е странна, характерна и пълна с ирония.

Ролята на Бет Хармън в The Queen’s Gambit идва с предложението от създателите на сериала Скот Франк и Алън Скот да се яви на кастинг за главната роля на шахматистката Бет Хармън. Аня прочита едноименния роман на Уолтър Тевис за час и половина, „най-много два“, и е убедена – за първи път в живота си, че иска тази роля. Явява се на кастинг и убеждава Алън и Скот, че именно тя трябва да влезе в обувките на самотната, но гениална Бет. „Почувствах наистина самотата на Бет, както и нейната зависимост от шаха, нейното усещане за света. Историята й е такава, че всеки човек, когото е срещала, я е разочаровал или изоставил по някакъв начин. Не се доверява на хората. Отчаяно опитва да намери мястото си в света. А когато бях дете, определено много от тези неща важаха и за мен.“

Аня е завладяна от образа, буквално тича, за да не закъснее за срещата си с продуцентите, и в крайна сметка получава ролята. Тя пък я изстреля в стратосферата на комерсиалните успехи, защото The Queen’s Gambit определено е един от най-добрите сериали за миналата година – стилен, премерен, смесващ усещането за лична драма с невъобразима любов към шаха. Самата Аня никога не е играла шах, но се учи бързо и е щастлива да прави нови и различни неща, включително да снима любовните и секссцените.

В личния си живот Тейлър-Джой има връзка с фотографа Бен Сийд. Определя я като добра и е щастлива в нея. Но признава, че преди е имала токсични отношения с различни мъже, които не са й повлияли добре.

След такъв комерсиален успех и предстоящите награди, които The Queen’s Gambit ще й донесе, всеки би помислил, че самочувствието на Аня Тейлър-Джой се е променило. Но тя признава с неохота, че въпреки натрупания опит все още някои продуценти й говорят все едно е малко момиче. И до днес тя не гледа нито един филм или сериал, в който е участвала. „Никога не съм била и не мисля, че някога ще се смятам за хубава. Знам, че звучи патетично, и мнозина ще помислят, че преигравам или съм глупава. Но за мен красотата на това да бъдеш в собствената си кожа е, че не трябва да поглеждаш лицето си.“

Spread the love
Публикувано от
Още от Зорница Аспарухова

Преброяване на жените котки

Зоуи Кравиц ще бъде следващата в костюма на Жената котка в новия...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ