От хартията на екрана: Вавилон в Берлин

Всичко започва от „Мократа риба“, романа на Фолкер Кучер, станал начало на поредица и дал творчески импулс на създателите на сериала „Вавилон в Берлин“, отличен с 13 награди и 11 номинации

Фотография / Epic Drama, HBO

Трима немски сценаристи и режисьори, сред които Том Тиквер („Парфюмът“ и „Бягай, Лола“), създават „Вавилон в Берлин“, най-скъпия германски телевизионен сериал. С направени четири сезона и пети на път да се появи в края на тази година „Вавилон в Берлин“ струва 40 милиона евро и е адаптация по романа „Мократа риба“ на немския писател Фолкер Кучер, който само преди месец излезе на български.

Представете си Берлин през 1929-а, пулсиращ мегаполис на контрасти, в който хедонизмът и блясъкът на нощния живот се сблъскват с разрухата на поствоенните травми, социалната несправедливост и надигащата се политическа буря. Столицата на Ваймарската република привлича със своя безумен ритъм, но и крие мрачни тайни, готови да погълнат всеки, дръзнал да ги разкрие. В този свят пристига криминалният комисар Гереон Рат – беглец от своето минало в Кьолн, готов да започне на чисто. Амбициозният комисар попада в нравствения отдел, където докато се занимава с бордеи, порнографски материали и леки жени, разнасящи венерически болести, попада на мъртвец без самоличност. Решавайки да го използва като трамплин към висините на йерархията, Рат се впуска в самотно разследване. То го  изправя срещу руски опозиционери в изгнание, корумпирани полицаи, ревизионистки настроени паравоенни формирования и тъмни фигури от подземния свят. Дори да не познавате добре германската история от онези бурни времена на разточителство и контрасти, авторът Фолкер Кучер рисува достатъчно плътна картина на премеждията на Гереон Рат.

Фолкер Брух в ролята на Гереон Рат в сериала „Вавилон Берлин”

Завършил германистика, философия и история в университетите във Вупертал и Кьолн, Кучер започва кариерата си като редактор в регионален ежедневник, а първия си роман „Убийство на ченге“ издава през 1995 г. Малко след това напуска работа, за да реализира идеята си за написването на поредица от исторически криминални романи, ситуирани в Берлин от времето на Ваймарската република и Третия райх и посветени на литературния герой – криминален комисар Гереон Рат. Така през 2008-а излиза първият – „Мократа риба“, и веднага се превръща в бестселър. До 2022 г. излизат общо девет романа, които хронологически се развиват в периода 1929-1937 г., а Кучер работи върху финален за поредицата десети разказ, който да обхване и 1938 година.

Сериалът, който (може би) не гледате

„Вавилон в Берлин“ или „Берлински Вавилон“, както може да го откриете преведен у нас, е на почит сред критиците. Всички са съгласни, че това е „най-добрият сериал, който може би не гледате“. У нас започва да се излъчва почти едновременно с Германия и по целия свят през 2017 г. Националната телевизия за кратко го пуска в програмата си, но ако искате да се насладите на четирите му сезона, може да го направите в платформата Max или по телевизионния канал Epic Drama.

Лив Лиза Фрайс като Шарлот Ритер

13 награди и 11 номинации (засега) от целия свят

Да създадеш сериал, особено на език, който не е английски, и публиката да го гледа с настървение, е почти непосилна задача в днешно време. И все пак режисьорите и сценаристи Том Тиквер, Хенк Хандлоегтен и Ахим фон Борис успяват с неоноар криминалната драма. „Вавилон в Берлин“ предлага оригинален криминално-политически сценарий, отлична режисура, дълбока психологическа игра, обсебваща музика и един абсолютно фаталистичен чар на ръба на апокалиптичното усещане на Берлин от края на 20-те години. Сериалът се превръща в първия германски телевизионен блокбастър и е разпространен в 100 държави по света, има 13 награди и 11 номинации.

Кадър от последния засега четвърти сезон на „Вавилон Берлин”

„Структурата на всеки сезон е една година, един роман, като се започне от 1929-а и се стигне до 1936 г. Първия и втория сезон обхващат първия роман с осем епизода всеки“, обяснява Хенк Хандлоегтен. На въпроса дали планират да адаптират цялата книжна поредица, тримата създатели отговарят: „Да, това е планът. Искаме да остареем заедно.

Ще бъдем тук поне десетилетие

Създателите на „Вавилон в Берлин“ казват, че проектът е израснал от дългогодишното желание да се изследва Германия в периода след Първата световна война и Ваймарската република, продължаващ до 1933 г. „Търсех нещо, чието действие се развива в период, за който не са правени много филми и сериали в сравнение с това, което идва след него. Един от малкото референтни филми за онова време за много хора е „Кабаре – казва Том Тиквер. – А аз съм очарован от тези години, модерен период, белязан от свобода и радикализъм. Но когато ми хрумна идеята, имах нужда от структура. Щом се натъкнах на романите, бях пристрастен почти веднага. Те имат отворена структура, сочни са, силни и пълни с детайли, но все пак канят читателя да изследва този период. От самото начало знаех, че ако ще ги адаптирам, трябва да е на телевизионен сериал, и че тази история няма да работи като игрален филм. Освен това знаех, че не мога да го направя сам.“

Spread the love
More from Зорница Аспарухова
5 нови книги, които да прочетете тази пролет
Всяка книга разказва история, а когато тя е вдъхновена от реална ситуация,...
Read More
0 replies on “От хартията на екрана: Вавилон в Берлин”