Биенале НАИВ България 2021 слага България на световната карта на наивистичните събития

За първи път в страната се провежда специализирано международно събитие, фокусиращо върху наивизма, като вид изобразително изкуство. На 22 март 2021 се открива официално виртуалната изложба на Биенале НАИВ България 2021 – 88 артисти от 43 страни от 5 континента са участници в тази уникална експозиция.
Конкурсът беше отворен за заявки за участие през ноември 2020 година, като се проведе в два етапа. От получените 583 визуални творби от 207 художници и скулптури от 47 страни международното жури номинира 178 за участие във финалната представителна изложба. От тази група, след последващо журиране бяха избрани четирите призьора и окончателната експозиция. Носителка на Голямата награда е Гюлфидан Хитит Бичер от Турция, а нейни поддръжници са Стела Стефанова и Стоян Божкилов от България и Дражен Тетец от Хърватия. До 23 април тече и гласуването в интернет за отличието на публиката. Експозицията може да се види ТУК до 23 април 2021 г.
Международното жури се оглавява от доц. Ружа Маринска (бивш Директор на Националната художествена галерия) и включва колекционери и куратори на наивистични събития от Италия (г-н Силвано Биела), Белгия (г-н Жан Пиер Лоран) и Русия (г-н Владимир Темкин), г-жа Биляна Генова (Директор Култура към Столична Община), г-жа Надя Павлова (собственик на галерия за наивистично изкуство в София) и г-жа Елена Джунинска (Уредник в градска галерия Белоградчик/Салон за наивистично и интуитивно изкуство).
„Биенале НАИВ България 2021 определено вдига летвата за всички събития по света, които са фокусирани към наивизъм, маргинално и аутсайдерско изкуство. От анонсирането, през организацията и комуникацията, до географския обхват, нивото на селектираните творби, журирането и експонирането, Салон за наивистично и интуитивно изкуство прави много сериозна заявка за включване в най-високия ранг на артистични конкурси и изложби“ – казва Жак Дюпон, екс куратор и уредник в Musée international d’art naïf de Magog, Канада. Биеналето обозначава страната ни за първи път световната карта на събитията за наивизъм.

За организатора:

Салонът на наивистичното и интуитивно изкуство в Белоградчик е единственaта по рода си музейна експозиция в България. Създаден през 2019 г., този проект е резултат от енергията на екип доброволци. Колекцията включва над 300 живописни, скулптурни и графични произведения на творци от 28 страни от всички континенти по света. 

В страниците на Салона в социалните мрежи могат да се видят всички номинирани творби и автори от 6 континента.

За наивистичното изкуство:

Наивистичното и интуитивно изкуство е жив, действен феномен в глобалната художествена култура днес. Наричат го още „изкуство на святото сърце“, „изкуство на инстинкта“, “необработено“, „модерен неопримитивизъм“, „свободно от канони“. Тези определения подчертават неговата емоционалност и спонтанност. В днешното време, когато наивизмът в живота е рядкост, наивистичното и интуитивно изкуство в живописта заема специално място. Това се дължи на уникалната способност на художниците да потопят човек в свят на безгрижие, наивност и духовна чистота. Въпреки че авторите, които творят в тази област на изкуството не са много, произведенията са изпълнени с това, което понякога липсва в повечето други области: настроение. Без да се влияят от традициите на изкуството, тези художници разчитат на личния си опит и рисуват картини, отразяващи спомените, желанията и мечтите си. Темите, които те избират, често са свързани с тяхното детство, мястото в което са родени, средата в която са израснали, ежедневните рутинни и празнични поводи, но също така обхващат политически, исторически и социални проблеми, да не говорим за фантастични утопични светове. По този начин наивните художници се отличават с оригинална и неповторима стилистична независимост.

Spread the love
More from divamagazine.bg
Адриана Лима бременна с трето дете
Адриана Лима обяви голямата новина за семейството си. Още един член в...
Read More
0 replies on “Биенале НАИВ България 2021 слага България на световната карта на наивистичните събития”