Версията на J`adore в изпълнение на Франсис Къркджиян напомня разтопен метал, приканващ към безпрецедентно чувствено потапяне
Олфактивен гений, артистичен саботьор на конвенционалното, вундеркинд, алхимик и не на последно място златотърсач. Както и да наречете Франсис Къркджиян, един от най-великите „носове“ на съвремието и носител на кавалерски Орден за изкуство и култура на Франция, няма да сбъркате. Откакто преди 2 години пое поста директор Parfums Christian Dior, не спирам да тръпна в очакване на първия му аромат за къщата. Характерният му неподражаем стил, където са преплетени еклектика, любопитство, чувствителност на художник, съвременна изтънченост, жажда за оригиналност и изключителен талант, изостря нетърпението ми неимоверно. Е, моментът настъпи. Готова съм да хукна към най-близкия оторизиран бутик. Какво ли ни е приготвил маестрото? Пред очите ми изниква Чарлийз Терон, излизаща от басейн с течно злато с ред златни пръстени на шията.
Богиня с блестяща кожа и руса коса. Рекламните кампании на Чарлийз Терон са толкова емблематични, колкото играта на носителката на „Оскар” на големия екран
В началото бе златото
Първо ми се иска да дешифрирам откъде се появява думата or в името, която на френски означава злато. В интервю Франсис Къркджиян споделя: „Светът на ароматите е като чуждите езици: трябва да започнете с изучаването на азбуката, после да създадете думи във формата на акорди, а след това изречение, тоест композиция.“ Всяко от творенията на французина с арменски корени има своята малка история, която той разнищва до последния детайл, преди да я превърне във формула. Щом я кръсти, приключението може да започне. А сега кажете с мен Di(or). По-наблюдателните от вас сигурно са забелязали, че в името на къщата присъства or. Думата не само подчертава стойността на благородния метал като магическо заклинание, но и е един от кодовете на интерпретирания с дързък усет J`adore почти четвърт век след първото му лансиране. Именно в това се корени същността на актуализацията на вечния хит.
Сложна и кристално чиста, композицията разкрива недвусмислено своя букет. Без разсейване, без фонов шум: всичко е казано наведнъж с величие
Уважавай традицията и се осмели да бъдеш дързък
Думите на самия Кристиан Диор продължават да отекват във всеки ъгъл на къщата. Воден от фразата и следвайки с уважение стъпките на тези преди него, мастер-парфюмеристът (не обича да го наричат „нос“, защото работният му инструмент е мозъкът) пристъпя с благоговение към олтара на къщата. Как кой? Знаковият Jadore, разбира се, превърнал се в класика, символизираща лукс, тържествуваща женственост и новаторски дух. Между нас казано, да докоснеш сетивата с нещо, което не се вижда или чува, е висш пилотаж. Иска се не само ясна визия и решителност, но и смелост и дързост. Въпросът е защо сега?
За щастие, маестрото е достатъчно възрастен, имам предвид опитен, и достатъчно млад, в смисъл на генератор на идеи, за да го направи. А и – според скромното ми мнение, е създаден за това. Също като цар Мидас всичко, до което се докосне, се превръща в златна магия. Да не забравяме, че в началото на кариерата си Франсис Къркджиян работи в Givaudan редом до Калис Бекер, „носа“ зад първия Jadore от 1999 г. Съвпадение? Едва ли. „За да получите най-чистото качество на златото, трябва да го нагреете до точка на втечняване и примесите да се изпарят – обяснява мастер-парфюмеристът. – Помислих си какво ще стане, ако „разтопя“ формулата на J`adore, за да запазя само чистата ѝ същност.“ Но ако ненужното се премахне, тогава оставаме с… Какво точно? Златото не мирише.
Изправен пред огромно предизвикателство, Франсис Къркджиян трансформира емблематичния J`adore в J’adore L’Or , като изолира цветята, преувеличавайки ги с прецизност и концептуална чувствителност
От поантализъм към съвременно изкуство
Почти сюрреалистичната флорална импресия, до която прибягва Къркджиян, се изразява в подрязване, разбирайте усъвършенстване на легендарния букет, очертаване на нов силует, клонящ към радикален минимализъм и органична чувственост, и безпрецедентно ниво на предозиране за по-изразено въздействие. Рационализирането на един елемент с цел издигане на друг е гениален ход. Мосю, поздравления за импресионистичния шедьовър, съставен от безброй калейдоскопични щрихи. Дефинирането на нова текстура, подобна на тази на течно и обгръщащо злато, прави бъдещия шедьовър J’adore L’Or едновременно верен на оригинала, но и твърде различен.
Френският скулптор Жан-Мишел Отонел поставя J’adore L’Or в инсталация – роза от мъниста от бронз, попопени в злато. В света има само 100 бройки от нея, като доставката включва и бели ръкавици
Описани като радикална трансформация, жасминът и розата, озарени от иланг-иланг, са генерализирани, докато лилиумът и виолетката са манипулирани, за да блестят по-забележимо. Макар и абстрактен, флоралният мотив е майсторски прецизиран и балансиран. Съставките взаимодействат помежду си хармонично, без да се засенчват една друга. А сега си представете меланж от медени бели цветя, затоплени от слънцето, готови да отдъхнат на залез и да целуват кожата цяла вечер. Чувствен, сетивен, ослепителен, заоблен и привлекателен като голо рамо, J’adore L’Or докосва сърцето и събужда сетивата. Също като Чарлийз Терон не мога да спра да го усещам. Както казва моят любимец (мосю, извинявам се за фамилиарността): „Ако ароматът ви „умре“ след 2 часа, вие сте се провалили като парфюмерист.“