Тилда Суинтън: Обект и субект на изкуството

През септември в Eye Filmmuseum в Амстердам се открива изложбата Tilda Swinton – Ongoing („Тилда Суинтън – продължава“), разработена ексклузивно от актрисата за филмовия музей. В изявление по повод новината тя казва, че този поглед към творческите ѝ проекти предлага възможност да преразгледа своята кариера, побрана в близо четири десетилетия, по време на която участва в най-различни филми – от експериментални независими продукции до високобюджетни холивудски блокбастъри. „Това е проект, който се опира на близките приятелства, които открих от самото начало и на които продължавам да разчитам и до ден днешен.“

Още от дебюта си в „Караваджо“, биографичния филм на Дерек Джарман за италианския художник през 1986 г., Суинтън показва завладяващо многостранно присъствие на екрана. През годините тя е изиграла роля на мъж и жена в „Орландо“ на Сали Потър, на измъчен адвокат в „Майкъл Клейтън“, вампир в „Само любовниците остават живи“ на Джим Джармуш и древен магьосник в комерсиалния „Доктор Стрейндж“, част от вселената на Marvel. Истински хамелеон, Тилда понякога играе по две или три роли в един и същи филм – като във „Вечната дъщеря“ на Джоана Хог и в римейка на Suspiria на Лука Гуаданино.

С неповторимата си визия актрисата сътрудничи и с модния свят (с Viktor and Rolf през 2003 г. и с фотографа Тим Уокър за редица едиториъли), както и с артисти, включително Дъг Ейткън и Лин Хершман Лийсън. Предстоящата изложба, която ще бъде открита на 28 септември и ще продължи до 8 февруари 2026 г., показва кадри от част от тези колаборации, задълбочавайки се в темите от творчеството на Суинтън, сред които са природата, паметта, предците, духовете и приятелствата. Актрисата представя осем творби, пет от тях заснети от различни режисьори, с които работи – Педро Алмодовар, чийто последен филм „Съседната стая“ е с нея и Джулиан Мур и с когото направи „Човешкият глас“, Лука Гуаданино, с когото снима пет филма, Джоана Хог, с която работи от 1986 г. насам, Джим Джармуш, режисирал я в четири филма, и тайландския режисьор Апичатпонг Верасетакул, с когото снима Мemoria.

Друга част от изложбата е пърформанс и инсталация, базирани на артефакти от личния архив на Суинтън, разработени заедно с известния моден куратор Оливие Сайяр.

Осмата и последна творба в изложбата е почит към Дерек Джарман, който умира през 1994 г., и представя невиждан досега материал от 8-милиметровия архив на режисьора, куриран от Суинтън.

Spread the love
More from divamagazine.bg
Армани: Носете си старите дрехи
След няколко седмици в Холивуд ще кипи от подготовка за филмови (и...
Read More
0 replies on “Тилда Суинтън: Обект и субект на изкуството”