Супермоделите от 80-те и 90-те се завърнаха не само на кориците на модната библия, а и на подиума като официално признание, че аурата на елегантност и стил не се влияе от възрастта
Какво прави една майка, когато единственият ѝ син навърши пълнолетие и отлети от гнездото към университета? Пише мемоари и си подсигурява корица на Vogue. Разбира се, става въпрос за майка динозавър от света на модата с неопределимо на възраст лице с ъгловати черти, свръхатлетично, почти момчешко тяло, която за пореден път влиза в светлината на прожекторите. Не с гръм и трясък, а елегантно и женствено, както ѝ подхожда.
47-годишната полякиня Малгошя (Малгожата) Бела прави своя моден пробив през 1998-а на подиума на Versace, Prada, Yohji Yamamoto, Fendi, Chanel, за да се завърне у дома през 2023-та (в полското издание на Vogue) напук на модния стереотип, а и на времето (почти недокосната от него). За щастие, модната тенденция е на нейна страна – популярното през последните години „разнообразие“ на подиума включва не само цветове на кожата и размери облекла, но също и възраст. Така индустрията, безмилостна някога към зрялата жена модел, прегръща отново много от любимите си деца, двайсет и повече години след като ги е направила световноизвестни. Като благословия и официално признаване на съществуването на живот след навършване на 30 (и даже след 40!) Едуард Енинфул, посветил времето си като главен редактор на британския Vogue от 2017-а до септември 2023-та на популяризиране на африканската култура и на моделите с африкански корени, оставя лебедова песен, украсена с лицата на четири истински модни динозавъра. Става въпрос за супермоделите от 80-те Кристи Търлингтън, Линда Еванджелиста, Синди Крауфорд и Наоми Кембъл.
Оригиналите
„Брой септември 2023-та на Vogue Великобритания е важен за мен. Страниците му маркират моя последен септември като главен редактор и така за моя последен септемврийски брой какъв по-добър начин за празненство от участието на четири жени, които вече няколко десетилетия дефинират определението за мода – оригиналните супермодели Кристи Търлингтън, Линда Еванджелиста, Синди Крауфорд и Наоми Кембъл – казва Едуард Енинфул в Инстаграм публикация, представяща корицата на последния му брой за изданието. – Те се появяват за първи път заедно на януарската корица на списанието през 1990-а, преди 34 години. Снимката – черно-бяла, представяща дънки и топове, комбинираща естествена енергия със свръхестествена красота, не само предшества началото на ново настроение в модата, но и утвърждава тези жени като суперизвестни и като суперсилни – те са супермодели.
Сега квартетът се обединява отново на корицата на същото списание… – допълва той в своята ода за класическите супермодели. – Те са били на всяка корица, на ревютата на всяка модна къща, представяли са всяка рекламна кампания и продължават да бъдат търсени от най-популярните модни къщи по света… Те изпълват с опит и професионализъм всяко свое участие години наред.“ В същия списък на Models.com влиза и Малгошя Бела, чиито професионални ангажименти остават константна величина и до днес. Тя е поредният модел от 90-те, изгрял на корица на Vogue тази есен, и с образа си носи послание далеч отвъд границите на модния свят – а именно понякога трудната за разбиране истина, че аурата на елегантност и стил не се влияе от възрастта.
От Варшава до Ню Йорк
Бела пристига в Ню Йорк на 21 години с общо състояние от 300 долара, една трета от които изхарчва още със слизането от самолета за такси до агенцията за модели, където трябва да се яви, разказва тя в интервю за Net-a-porter през 2019 г. След като прекарва известно време в апартамент за млади модели, нает от агенцията, Бела най-сетне привлича вниманието на модна къща и сключва договор с нея. Неслучайно става въпрос за минималистите от Jil Sander, които разпознават своята естетика в томбой излъчването на Малгошя. По ефекта на снежната топка тя бързо се озовава в центъра на събитията не само дефилирайки на подиума за модни къщи като Prada, Chanel, Fendi и Versace, но също и на корицата на Vogue Италия и Numero (още през 1999 г.). Оттогава се появява на кориците на буквално всички международни модни списания, в рекламните кампании на безброй модни къщи, сред които Lanvin, Louis Vuitton, Chloé, Jil Sander, Donna Karan, Marc by Marc Jacobs, както и два пъти в календара Pirelli – през 2009-а и 2012-а. Въпреки огромния успех полякинята (както много други успешни модели и жени изобщо) се измъчва от вътрешни противоречия, свързани „с приемането на заетостта като модел като истинска работа“, както казва пред Net-a-porter.
Отгледана в комунистически Краков, Малгошя не пътува извън пределите на родната си Полша чак до навършване на 21 години, когато скача със затворени очи… в Ню Йорк. Преди това се готви да стане университетски преподавател като майка си след завършване на обучение по класическо пиано. Шансът и културните навици на семейството ѝ я срещат със скаут на американска модна агенция в театър в Краков.
Убеждаване да се пробва като модел не ѝ е нужно, защото модният експерт ѝ обещава да обиколи света, както и билет за Ню Йорк.
Това е всичко, за което мечтае полякинята (както казва тя в интервюто за Net-a-porter). Парадоксално за модната индустрия, терзанията на Малгошя се разрешават с напредване на възрастта ѝ. Освен да помага финансово на семейството си в Полша, тя печели и друго – превръща се в достатъчно разпознаваемо и ценено със способността си да се превъплъщава в различни роли лице, че си извоюва и участие в няколко филма. През 2001-ва играе в полския „Непознатия“, а по-късно и в италианско-полска продукция за папа Йоан Павел II. Години по-късно, навършвайки 40 и завръщайки се в Полша, Малгошя не само разширява полето си на действие в модния свят (с работата си като креативен директор на Vogue Полша), но и вече мъдро възприема ролята на модел като „творчески диалог“ с фотографи и стилисти.
През тази есен освен на корицата на модната библия, облечена само в клин Balenciaga, Бела се появява и в книжарниците с новоиздадената си книга „Зимно момиче“. Тя обаче не е мемоар по нейните собствени думи пред Vogue, а трибют към модната индустрия. Когато се свързва с фотографите, заснели я през годините, с молба да включи кадрите им в книгата си, Малгошя среща приятелски отклик. „Не бях наясно точно колко ме ценят фотографите като модел, знаех само, че аз ги боготворя. Чувството беше невероятно и потвърди идеята ми книгата да бъде трибют.“ Като поклон пред индустрията, фотографите и дори пред самия свят, развиващ се пред очите ѝ за 25 години от аналогов към дигитален, Бела оставя не само книгата си, но и себе си – като живо доказателство за съществуването на истински човешки ценности като професионализъм, креативност, устойчивост. И като обещание, че сме красиви на всяка възраст, през последните сезони Бела се появява на подиума на иконични модни къщи като Valentino и Balenciaga (сезон висша мода есен-зима 2023), Max Mara и The Row (resort 2024), Isabel Marant, Michael Kors, Ami (есен-зима 2023) и дори в кампаниите на изключително тренд-ориентираните достъпни марки Mango и Zara.