Най-младият артист, печелил „Грами“, и най-младият победител в категория „Албум на годината“, момичето, което ще изпее песента към последния филм за Джеймс Бонд, една от любимките на младото поколение. Ако не познавате Били Айлиш, то е добре да научите коя е тя…
Милениал с четири награди „Грами”
Били Айлиш стана най-младият победител в категория „Албум на годината“ от създаването на наградите „Грами“ през 1959 г. Тя победи Лана дел Рей, Лицо и Ариана Гранде. Превърна се в най-младия артист, печелил и четирите основни категории на наградите – за най-добър дебют, за песен на годината и запис на годината, за най-добър поп вокален албум.
През януари беше обявено, че Били започва да катери нови върхове – тя и композиторът Ханс Цимер ще напишат основната песен към новия филм за Джеймс Бонд „Смъртта може да почака“.
Родена през 2001 г., Били Айлиш е типичeн представител на своето поколение – по звук, визия и начин на общуване със света. На 18-годишна възраст е мегазвезда с куп награди начело с пет основни „Грами” и бляскави творчески планове. Само преди година песента й Bad Guy се изкачва до N1 в класацията на Billboard Hot 100 и я прави любимка на тийнейджърите по целия свят.
През 2016-а Били качва своята първа песен – Ocean Eyes, в SoundCloud, с цел парчето да стигне до учителя й по танци. На следващия ден песента с хиляди слушания вече е минихит в стрийминг платформата.
Успехът на този дебют в SoundCloud вдъхновява огромен брой неофициални ремикси, някои от които привличат вниманието на звукозаписната индустрия. Така девойката, записвала до момента своята музика в стаята си и за собствено удоволствие, подписва договор с две звукозаписни компании.
When We Fall Asleep, Where Do We Go?
Дебютният албум на Айлиш излиза в началото на миналата година. Още преди това се показва като доста противоречива като образ и дава заявка, че няма да играе по правилата на тийн идолите, които публиката познава.
Песните на Били са леко депресивни и едновременно с това тирични, дори саркастични. Тя с лекота смесва различни стилове – поп, денс, трап, индъстриъл, дори джаз.
Песента й Bored е включена в първия сезон на изключително успешния тийн сериал на Netflix – 13 Reasons Why, а през август пуска любимия на критицит миниалбум Don’t Smile at Me.
През 2019-а идва When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, а представянето й на Coachella е триумф. Дебютният й албум чупи няколко рекорда за седмица.12 от 13-те песни в него влизат в Billboard Hot 100. Нещо, което не се е случвало на женски глас до момента, а продажбите на албума й запървата седмица са на второ място след тези на Ариана Гранде.
Така е, когато не се ходи на училище
Не е тайна, че Били Айлиш пише музиката си сама или заедно с брат си ФиниъсО’Конъл, с 4 години по-голям от нея. Родителите на Финиъс и Били, чието пълно име е Били Айлиш Пайрът Байърд О’Конъл, са част от ентъртеймънт индустрията. Били и Финиъс не са ходили на училище, а са се обучавали вкъщи.
В интервю за подкаст ана VOX брат й казва, че той и сестра му са аутсайдери и че процесът им на правене на музика е доста прост – те имат постоянна и непосредствена връзка, могат да си говорят по всяко време, без да се съобразяват с външен продуцент. „Слушаме всички жанрове, нова музика, стара музика и после преработваме всичко това до наша си музикална субстанция.“ Те не имитират индивидуално звучене или групи, а имат собствена алхмия. Но, разбира се, голямат азвезда в тази семейна двойка остава младата Били. Критиците са единодушни, че едно от най-атрактивните неща в звученето на Айлиш е нейният глас.
В някои песни тя пее с приглушен шепот, което ги прави да звучат като тийнейджърска изповед. И според брат й музиката се записва така, че да подчертава гласа на Били.
Отличителни белези
Били Айлиш почти не ползва Facebook и Twitter, които за хората на новото хилядолетие са остарели и тромави платформи. Нейното поколение е в Instagram. С над 35 млн. последователи акаунтът й е притегателен за най-скъпите марки като Louis Vuitton, Prada, YSL. Стилът на Били също е интересен. Отношението й към модата е като към музиката. Тя ходио блечена с широки дрехи, суитшърти и размъкнати долнища, по които логата на най-скъпите брандове се сменят. Заедно с японеца Такаши Мураками – един от най-известните съвременни артисти, създават своя линия дрехи, вдъхновени от музикално видео, което също е правено с Мураками.
Косата й е в различни нюанси на синьо, черно и неоновозелено. Нейна запазена марка е отегченият поглед – нещо като антипод на добрите момичета, на секси нимфетките или на селфито, доминиращо в социалната мрежа.