Иво Димчев: Respect!

Фотография: Лиляна Караджова

Неговото тяло е и покорен слуга с нашийник, и фино настроена арфа. Иво Димчев разтяга кожата, ума и душата си до болка, за да ни покаже какво има отвъд. Според „Ню Йорк Таймс“ той е гений. Но дали ще стане пророк на съвременното изкуство и у нас? Интервю на Кремена Димтрова за DIVA! от 2017 г.

Талантът и мащабът му са необясними и правят на пух и прах представите ни за човешките ограничения. Всеки, дръзнал да го деконструира, анализира или разбере, стига до провал. Защото Иво Димчев носи Божествената искра. Когато пее, танцува, рисува и снима, го прави с цялото си сърце и тяло и изгаря в дуендето си. Точно като Фрида, Фреди Мъркюри или Дейвид Боуи.

Освен колоритен хореограф и пърформър, Иво Димчев е удивителен певчески талант – има дробове като катедрали и резонатори като органа в зала „България“. Респектиращата му техника и безпределната му емоционалност впечатляват хиляди между София и Ню Йорк.

Иво Димчев е Homo ludens във всичко, което прави – от лудите му фейсбук статуси, написани в женски род, през шантавите му перуки, лъскави бижута и крещящи дрехи (всички купени от винтидж магазин в Ню Йорк), до 100-те милилитра кръв, която е готов да ти продаде. Показва кича като контрапункт на тоталната чистота – на невидимото, извиращо от дъното на сърцето. Определян е като майстор на постмодерния пърформанс. Безогледно и безсрамно прибягва до ексхибиционизма като демонстрация на тоталната искреност и болезнена разголеност на душата.

Иво Димчев е световен артист. Връзката му с българското и националното е толкова условна, колкото връзката между трибагреника и неговото бяло буто, зелените му очи и яркочервеното червило, което носи по време на пърформанс. 

Познавам Иво от края на 90-те, когато още беше студент по актьорско майсторство в НАТФИЗ. Още тогава смятах, че е извънземен. За съжаление, оттогава до днес масовите медии странят от него. Затова съм щастлива от възможността да се срещнем и да направя това интервю специално за DIVA! Благодарим на галерия The Fridge, любезен домакин на разговора и фотосесията.

Иво, никога няма да забравя един твой етюд на годишния изпит в класа на проф. Крикор Азарян. Ти играеше… топка. Беше безобразно убедителен! Защо напусна НАТФИЗ навремето?

Защото имах други приоритети. В НАТФИЗ ми губеха ценно време и ми разваляха вкуса. А времето и вкусът са важни.

Чувствал си се ограничаван ли?

Да, защото методът на Станиславски е една от многото актьорски техники, а не е религия. Между техника и религия има разлика. Освен това нямаше как да позволя да ме оформят по калъп точно в момента, в който душата ми имаше адски силна нужда от усвояване на нови перформативни езици и от разширяване на речника ми като артист. В НАТФИЗ липсваше възможност да удовлетворя тази нужда.

Как избра пърформанса, танца, пеенето?

Не е било необходимо да избирам. Стана напълно естествено. Театърът, танцът, музиката… това са духове, по-скоро демони, които в един момент допускаш в себе си. В един прекрасен миг осъзнаваш, че си станал техен слуга и инструмент.

В колко октави се разполага гласът ти?

Диапазонът ми е напълно стандартен, а гласът ми се чувства гордо и удобно в две октави. Но аз използвам ексцесно и фалцетния си глас и така добавям още една. Всичко извън тези три октави е възможно, но е ходене по мъките и излишен стрес, който умишлено избягвам.

Сам ли пишеш текстовете си? И защо са единствено на английски?

Заради езика на музиката, която винаги съм слушал, заради певците, които са хранили, разплаквали и лекували душата ми. Заради това, че не искам изкуството ми да принадлежи към нито една географска територия, а да е достъпно за средно интелигентни хора по целия свят. Затова всички мои спектакли и песни са на английски от самото начало.

Spread the love
Tags from the story
More from divamagazine.bg
„Жената на пътешественика във времето“ по HBO Max
Нов интересен сериал са ни приготвили от HBO. Първите епизоди на драматичната...
Read More
0 replies on “Иво Димчев: Respect!”