Ако някой ще става инфлуенсър поне в собствената си среда, нека е заради значимите си постижения извън Тик-Ток
Надя Недялкова-Колева е създател на бранда за финансова психология и независимост NNfinances.com и директор във водещ финансов брокер у нас. Икономист по образование и магистър по право с допълнителна специализация от Erasmus University Rotterdam, Надя има 20 години опит в областта на финансите, недвижимите имоти и инвестиционните проекти.
Със съпруга си Петър Колев и ангажиран екип професионалисти тя е поставила устойчиви основи за хиляди хора да поемат контрол над финансите и живота си, започвайки още през 2003 година. Нейната успешна кариера включва ръководни позиции в международни финансови холдинги, като е печелила титлата „Мениджър на годината” 8 пъти.
Завършила политическата академия „Атанас Буров”, тя е сертифициран обучител в програми за личностно и бизнес развитие на световно ниво. Надя е не само успешен бизнес лидер, но и активен инициатор и участник в редица социално насочени кампании, посветени на образование, благотворителност и екология. Със съпруга си имат три дъщери.
Наскоро Надя обяви, че прави курсове за обучение на инфлуенсъри в сферата, в която работи. И това е повод да я поканим на разговор по темата.
Професията инфлуенсър става все по-популярна. Какво според теб обуславя тази тенденция? Влюбваш се в някого и вече искаш да го промениш. Започваш ентусиазиран нова работа и вече искаш да наложиш своите правила в една установена и работеща система. Да имаме власт над обкръжението си, е заложено в природата ни. Но да искаме да променяме, е и най-краткият път към нещастието. Истината е, че е трудно да променим дори себе си, камо ли другите. Можем само да им повлияем. В ерата на информационния бум това е най-достъпният начин да задоволим тази си потребност да се чувстваме значими.
Какво според теб освен прилична външност е необходимо, за да си инфлуенсър? Проблемът е в еднаквостта. Всичко вече изглежда и „звучи“ твърде предвидимо. Тук ще направя аналог от моята сфера – финансите. Допреди кризата през 2008-а всеки втори беше брокер на недвижими имоти. Кризата отся масата и останаха истинските професионалисти – тези, които приемаха нещата като призвание, а не просто като комисионерство. Въпреки че сега сякаш инфлуенсърството е в апогея си, назрява криза и тя идва от информационното замърсяване – претрупани сме от предложения и реклами. Така че и тук ще останат само тези, които имат страст към съдържанието, автентичност в комуникацията си, способност истински да ангажират аудиторията и да дават стойност.
Нека си кажем направо, че инфлуенсър на практика вече означава продавач – дали на бельо, мечти или изкуство, няма значение. Има ли необходими условия за добри продажби по този способ? Умението да развиваш собствената си марка отвъд изискванията на „рекламодателя“, да си последователен в създаването на съдържание. Категорично – отличното визуално представяне. Но и демонстрирането на уязвимост. Това е предизвикателство пред много лидери от бизнес света. Без него не може да се постигне пълнокръвност и достоверност на образа и да се спечели истински любовта на тълпата.
Какво би казала на тези, които смятат, че да си инфлуенсър е най-лесният начин да живееш добре? Каквото казвам на всичките си клиенти, без значение как вадят парите си – да имаш само един източник на доход, те обрича на финансова зависимост, дори да си на висока позиция в голяма компания, да имаш частен бизнес или да си на свободна практика. С инфлуенсърите е още по-сложно – много малка част от тях получават заплащане за услугите си. Обикновено става въпрос за получаване на стоки или услуги безплатно, като насрещна отплата за рекламата. Много трябва да се внимава с „безплатното“ – такива са сиренцето в капана и храната в затвора. Неотменна част от щастието е финансовата свобода – да избираш как да изкарваш и да харчиш парите си, вместо да си задължен към определена марка. Като професионалист бих ги посъветвала и да започнат да спестяват още от първото си възнаграждение, ако имат такова. Това е част от финансовата грамотност и сигурност.
Виждаш ли някоя от трите си дъщери като бъдещ инфлуенсър? Можеш да си инфлуенсър, тоест да оказваш влияние върху другите, само ако си уверен в собствената си стойност и тежиш на мястото си. На това ги възпитаваме, да. Когато през 2020-а Роналдо избута настрани две бутилки кока-кола на пресконференция и призова хората да пият вода, акциите на компанията се сринаха с 4 млрд. долара. Това е истинско влияние. Така че ако някой ще става инфлуенсър поне в собствената си среда, нека е от такъв ранг – заради значимите си постижения извън Тик-Ток.
В България специално може ли инфлуенсърството да бъде основен начин за препитание според теб? Светът ни става все по-материален заради достъпността на ресурсите. Това, което преди 30 години е било лукс, в момента е на безценица и всеки го има. Насищаме бързо сетивата си и посягаме към следващото, но то не ни носи емоцията, която по снимките изглежда, че е донесло на инфлуенсъра, така отиваме още по-нататък. Затова и нишата изглежда толкова голяма. Но не е никак лесно заради пренасищането. Сигурна съм, че има хора, които живеят от това, защото част от тях са ми клиенти. Но те са твърде малко. И тези, които са умни, си осигуряват и друг източник на средства.
Ти следваш ли някого по професионални причини или от друг интерес? Моята тема са не просто финансите, а балансът между професионалното развитие и личното щастие. Възхищавам се особено много на дами, които успяват да го постигнат. Но не се заблуждавам и сравнявам с онлайн образи – знаем, че никой не се снима и публикува, когато е нещастен, рошав или изнервен.