Пиер Нини – новият граф Монте Кристо

Marc Piasecki/Getty Images

Тийнейджърите го обожават, майките им не биха отказали чаша вино с него на четири очи, бабите искат да го осиновят. Той беше Ив Сен Лоран, ще го гледаме и като художника Морис Утрило

На филмовия фестивал в Кан през последните няколко години в залите на вече поовехтелия Дворец на киното на крайбрежния булевард „Кроазет“ изчисляват с хронометър овациите след всяка прожекция. През май засякоха 12 минути за „Граф Монте Кристо“ – в програмата извън конкурса, рекорд за най-продължителните аплодисменти на 2024-та. Правата за разпространение в САЩ бяха продадени веднага – граф Монте Кристо със сигурност може да бъде супермен от вселената Марвел.

Качествата на поредната екранна версия на романа, писан през 1844 г. от Александър Дюма-баща, са сред най-обсъжданите теми във Франция. Едва ли режисьорите Матю Делапорт и Александър де ла Пателие са обладани от илюзията, че са сътворили шедьовър. Двамата коментират продукцията като „достоверен мит, комбинация от приключения и трилър, базирани върху изключително силна любовна история“. Тандемът удари тавана на френския боксофис с „Тримата мускетари“ в две части – „Д’Артанян“ и „Милейди“, и се убеди, че формулата работи: зрелище, само зрелище и нищо друго освен зрелище. Не липсва и допълнителна доза съспенс – премиерата на филма предшества тази на френско-италианския сериал „Граф Монте Кристо“.

Ценителите на брака между литературата и седмото изкуство ще имат удоволствието да сравняват интерпретациите върху преживяванията на бедния млад моряк Едмон Дантес, жертва на интриги между привърженици и противници на Наполеон Бонапарт. Арестуван е в деня на сватбата си с красивата и невинно-наивна Мерседес. Пращат го в замъка Иф – затвор в морето на минути от брега на Марсилия, където успява да оцелее 14 години. Господ му изпраща абат Фариа и двамата мислят за невъзможно бягство от крепостта. След като успява да стигне до пещерата на Аладин, където го праща склопилият очи свещеник, Едмон Дантес се преобразява в безмерно богатия, загадъчен и печално секси граф Монте Кристо. Не само завладява Париж, но и отмъщава на тримата мъже, които преобръщат живота му, разделят го с любимата му и са виновни за смъртта на баща му. След поредица от всевъзможни интриги и обрати граф Монте Кристо постига възмездие, но големият хамлетовски въпрос пред него е дали то е равно на щастие. Философията е за по-зрелите почитатели на Дюма-баща, но авторите са създали филм и за новите генерации зрители.

Битието на Едмон Дантес е многократно адаптирано. Първо през 1934 г. с Робърт Донат и Елиса Ланди. Граф Монте Кристо притежава ореола на толкова силен и убедителен мъжкар, че славата му не може да бъде накърнена дори когато шпагата му размахват двама от най-категоричните хомосексуалисти сред кинозвездите – Жан Маре и Ричард Чембърлейн. Минисериалът с младия и строен Жерар Депардийо и Орнела Мути също има сериозен успех. Джим Кавийзъл е Едмон Дантес през 2002-ра.

Пиер Нини, който излъчва сексапилната строгост на класицизма, е 17-ият граф Монте Кристо на екрана. В продукцията, чиито снимки започват във Франция на 24 юли – рождения ден на Александър Дюма, за да продължат в Малта и Белгия, участват още Бастиен Буйон („Сезар“ за дебют), Анаис Дьомустие, Анамария Вартоломеи, Лоран Лафит, Патрик Мий („99 франка“), Васили Шнайдер („Млади завинаги“ на Валерия Бруни Тедески), Жюлиен дьо Сен-Жан и вездесъщият римлянин Пиерфранческо Фавино.

Той е от най-харизматичните млади мъже във френското кино, без да е съвършено красив и прелъстителен като Ален Делон или безцеремонно екстравагантен и радикален като Жан-Пол Белмондо. Излъчването му на сдържан аристократ го приближава до блендата на Жерар Филип. Пиер Нини умее еднакво успешно да опитомява зрителите и на сцената, и от екрана, казват критиците за него
Фотография / Dominique Charriau/WireImage

Пиер Нини е новият Жерар Филип на Франция

Еднакво харизматичен и в театъра, и в киното. Всичко, разбира се, тръгва от детството. Баща му Франсоа Нини, египетски евреин, преподава документално кино и чете лекции в Института за политически науки. Майка му, наследствена католичка, е автор на творчески наръчници за свободното време. Момчето се качва на сцената само на 11. Той е от най-образованите актьори във Франция – завършва лицея „Клод Моне“ с клас „Театър“, минава през различни курсове, две години е в престижното арт училище Cours Florent, сдобива се с бакалавърска степен по литература и диплома от знаменитата парижка Консерватория за драматични изкуства. Докато като студент играе в различни представления, се пробва в няколко късометражни продукции. Заради всичко това – и най-вече заради дарбите му, е приет в бастиона на Молиер и на френския театър „Комеди Франсез“. Той е едва на 21 – във втори курс. Най-младият. И най-непокорният – напуска само след пет сезона, въпреки че печели овации. Умее да се вписва и в комедии като „Сламена шапка от Италия“, и да е Иполит във „Федра“ от Расин. Казва, че удоволствието от играта надделява стреса и страха, че няма да се справи. Формалната причина за оставката му е Ив Сен Лоран, в когото трябва да се превъплъти за драмата на Джалил Леспер. Изключителен е като Светеца на френския стил, материализирайки и одухотворявайки грацилната му физика, артистичната му психеделичност, непоклатимия му талант, патологичната стеснителност, фриволната еротичност. На 25 Пиер Нини получава „Сезар“ за легендарния дизайнер и става най-младият собственик на отличието. Измъква френския „Оскар“ под носа на друг фойерверк в киното, уви, угаснал без време – Гаспар Улие, който също е Ив Сен Лоран пред камерите.

Оттам нататък разрошената черна грива, острият поглед, излъчваните от него изящество и мъжественост, ярост и тъга са високо котирани сред продуцентите. Тийнейджърите го обожават, майките им не биха отказали чаша вино с Нини на четири очи, бабите искат да го осиновят. Пиер има сетива за всеки жанр. Стига даже и до Москва, за да се включи в проект по стихове на великата поетеса Марина Цветаева. Епизодичните ангажименти са в миналото, той винаги получава тлъстия пай от каста – в „Харесва ми да гледам момичета“, „Като братя“, „20 години разлика“, където е любовникът на Виржини Ефира, „Обещание за изгрев“ – там е писателят Ромен Гари.

От Canal + му поръчват история в петнадесет епизода – за всекидневието на младите артисти, за прослушванията, безумията и сривовете. „Фиаско“ е язвителна сатира на кинокосмоса, която с черен хумор изследва хаоса зад кулисите. Отвъд смеха филмът е размисъл за страстта, упоритостта и мечтите, които често стават жертви на индустрията.

За разлика от някои лигави персонажи във „Фиаско“ Пиер Нини е железен, когато овладява поредния образ. Във „Франц“ на Франсоа Озон той е Адриен, оживял сред куршумите на Първата световна война и търсещ гроба на своя германски приятел Франц, за да му отдаде последна почит.

Половин година учи немски

и взема уроци по цигулка. „Отне много време, много работа, много блъскане на главата в стената. В същото време много ми хареса, защото всичко това беше необходимо за автентичността, за достоверността на смисъла. Най-трудно ми беше с цигулката, особено със синхронизирането на ръцете. В сравнение с нея немският ми изглеждаше като шега. Но също беше задължителен. Не харесвам „гладките“ филми в американското кино, където всички говорят английски независимо от произхода си“, коментира Нини.

За да изглежда също толкова автентичен, но като пожарникар в „Спаси или загини“, тренира четири месеца. Натрупва девет килограма мускули. Неговият Франк постоянно е в опасни каскади и съсипващи емоции, които изискват интензивна физическа и психическа подготовка. И стоманени ръце, тъй като виси по въжета във въздуха с оборудване от 40 килограма, а режисьорът Фредерик Телие не иска дубльори. Пиер всеки ден посещава пожарната на Париж, прави тестове, дори остава да спи там, готов да се включи в акция.

Нини навлиза в терминологията на въздушните диспечери и авиобизнеса заради трилъра „Черната кутия“ на Ян Гозлан. Асистира на Жан Дюжарден в епоса за френския Джеймс Бонд – „OSS 117: Червена тревога в черна Африка“.

Пиер Нини и Наташа Андрюс – двойка, която не шуми около личния си живот
Фотография / Stephane Cardinale – Corbis/Corbis via Getty Images

Ще го гледаме и като постимпресиониста Морис Утрило в „Моди“ – драмата на Джони Деп за Амадео Модиляни, един от най-трагичните художници в световното изкуство. Деп, завърнал се като режисьор след 25 години, не иска нищо друго от актьорите си, освен да стъпват здраво по земята. „Моди“ имаше премиера на фестивала във Венеция през септември.

Нини и Андрюс на Roland Garros през юни 2024 г.
Фотография / Stephane Cardinale – Corbis/Corbis via Getty Images

В личния живот на Пиер Нини липсват сензации – от 2008 г. живее с колежката си от Австралия Наташа Андрюс, с която се запознават в Cours Florent. Тя е майка на двете му дъщери Лола и Били, а още е и фотограф.

________________________________________________
Монте Кристо в сериала е Сам Клафлин

Сам Клафлин
Фотография / Frazer Harrison/Getty Images

Самият Джеръми Айрънс е абат Фариа във френско-италианския сериал. Това е третата съвместна работа на феноменалния актьор с Биле Аугуст, един от най-безпогрешните режисьори не само защото има „Оскар”, „Златен глобус” и две Златни палми от Кан. Датчанинът, който казва, че литературата се прави за ума, киното – за душата, а всеки роман е проницателно изучаване на морала и етиката, отдавна е доказал, че го бива и в тв комерса. Поредицата му за Джани Версаче беше изпипана до последния детайл.

В ролята на Монте Кристо е Сам Клафлин, който за разлика от Пиер Нини не е дете чудо. В гимназията дебютира на сцената в „Исус Христос Суперзвезда” – пеел толкова зле, че никой не му се подиграл. „Опитвам се да остана верен на себе си”, малко клиширан е актьорът, който още с дебюта си в сериала „Устоите на Земята” е забелязан от продуцента Джери Брукхаймър. Първата му стъпка в Холивуд е бегъл персонаж в „Карибски пирати: Непознати води”. Клафлин обаче посещава всички кастинги, защото не се знае от кой храст ще изскочи голям заек. След „Снежанка и Ловецът” най-после получава главна роля – в английската спортна драма United. Справя се чудесно в „С любов, Роузи”, в адаптацията по Дафни дю Морие на „Братовчедката Рейчъл” и като брата на Шерлок Холмс в успешната продукция на Netflix. Популярността го застига като Финик Одеър от втората и третата част на франчайза „Игрите на глада” и като парализирания и стигащ до евтаназия банкер Уил Трейнър в „Аз преди теб”.

Spread the love
More from Албена Атанасова
Животът, този непредвидим сценарист, въвлича Ели Скорчева в невероятни сюжети
„Максималист съм. Продължавам да искам от живота от всичко по много –...
Read More
0 replies on “Пиер Нини – новият граф Монте Кристо”