Оперна певица, вокален педагог, създател на Фондация „Дарина Такова“ за лансиране и подпомагане на млади оперни певци, обществена личност
Необходима ли е критиката в изкуството днес и има ли я още?
Критиката днес е в своеобразна криза. По мое време, за да бъдеш критик, се искаше да си театровед, музиковед, изкуствовед, изучил фините специфики на изкуството, за чиито високи стандарти следиш, когато влезеш в концертна или оперна зала с нагласата да напишеш критически текст. Артистите четяхме критиките, които често излизаха след седмици и месеци в печатни издания, и използвахме всеки коментар за отправна точка за работата ни след това.
В началото на хилядолетието с вълната интернет 2.0, когато потребителят стана създател на съдържание и всеки имаше достъп до платформа и аудитория, критиката бе превзета от фенове. И това я направи много по-пристрастна, с което и по-ласкава или пък по-остра.
Все още има издания, в които професионалната критика живее, но не знам дали бъдещето им е сигурно. Платформите за видеосъдържание позволяват да се формира мнение и сред хора, които не са били в залата, а коментарите в интернет освен безплатни може да бъдат и анонимни… Все по-често си припомням думите на мой любим колега – тенора Грегъри Кунде: „Не чета критика, защото ако вярвам на добрата, трябва да вярвам и на лошата.“
