Модата в метавселената

Ако не може да си купите кецове за 2000 долара, в метавселената може да ги имате за 200, както и да се снимате с ексклузивни сетове от колекциите на Prada, Balenciaga и Thom Browne, първите присъединили се към играта

Как бихте се облекли, ако трябваше да създадете първия си аватар в метавселената? Ще заложите на непреходен тоалет в духа на Юбер дьо Живанши и Кристобал Баленсиага от средата на миналия век или бихте избухнали с футуристично облекло, което няма как да носите в живия живот?

Напоследък информационният поток е пълен с новини за метавселената, а думата „мета“ се появява и всеки път, когато отваряме мобилните приложения на Фейсбук, Инстаграм и Whatsapp. Въпросът обаче е дали наистина знаем какво представлява това. Факт е, че всички важни неща в живота ни се дигитализират. Работата се мести от фабриките пред лаптопите, срещите – от заседателните зали в Zoom. Парите ни – в криптовалута. Приятелите ни вече се наричат последователи. Освен това е по-вероятно и по-лесно да намериш хора със сходни на твоите интереси в Reddit и Туитър, отколкото на живо. Повечето от нас си имат аватар, дори да не играем видеоигри (Фейсбук най-учтиво ще ви насърчи, ако все още не сте го направили). Слагаме филтър вместо грим, а сторитата ни са билборд, чрез който се рекламираме на света. Ако животът се мести онлайн, то тогава и показността трябва да го направи. А къде е тя без модата?

Терминът метавселена може да е навлязъл активно в речника на популярната култура едва през последните година-две, но произходът му датира почти от зората на интернет. Самата дума е комбинация от гръцката „мета“ (в превод: след или отвъд) и вселена, която означава… всичко. За първи път се среща в романа на Нийл Стивънсън от 1992 г. „Снежен крах“. Той разказва за антиутопичен свят, прецакан от хората. Затова народът си слага специални очила и бяга в алтернативна 3D реалност, която преживява от първо лице със собствени аватари и която е по-малко объркана от действителния свят. Звучи ви познато, нали? Към настоящия момент обаче единственото напълно функциониращо пространство, което може да се счита за метавселена, са видеоигрите. Там играчите се пренасят в друго измерение и може да обличат аватарите си с най-различни скинове (разбирайте тоалети). Във видеоиграта Fortnite има такива дори на Balenciaga.

В началото повечето гледахме скептично и на онлайн търговията – нищо не може да замести това да пипнем и да мерим дрехите в магазина. Обаче бързината, удобството и по-богатият избор взеха превес. Метавселената има за цел да направи живота ни по-интересен, ако не по-лесен. Ще ни позволява да влезем в която и да е игра или социална мрежа. Ако искаме да се разходим в конкретен магазин, това няма да е проблем. Без да напускаме домовете си, вече се озоваваме пред щендерите на Valentino или Fendi – магазини дори по-големи от тези в Рим или Париж. Всъщност сами можем да определяме каква да е големината на търговския обект, дори какво да съдържа.

В МЕТАВСЕЛЕНАТА ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО

Нещо подобно вече се оформя в Digital Village – метавселена за игри, социални медии и електронна търговия. Очаква се да стартира до края на годината. Въпросното място вече е получило 2 млн. долара финансиране. Там аватарите ще може да разглеждат дигитални магазини и музеи, да търгуват с виртуална мода и произведения на изкуството и да общуват във виртуални пространства.

Не се стряскайте все още, винаги ще се нуждаем и ще носим реални дрехи наред с дигиталните. Ще излизаме  дори само за да подишаме малко свеж въздух или да се опитаме да избягаме от метавселената. Но появата на ново дигитално измерение освобождава място за нови брандове и възможности. Точно както се случи с масовизирането на електронната търговия – навъди се нова вълна от марки за директна продажба на онлайн стоки, които оставиха консервативните им колеги във физическите магазини да им дишат праха.

Така не е изключено съвсем скоро да се появят марки за директна продажба в метавселената, чиито основатели спокойно може да бъдат 14-годишни деца в детските си стаи. Разполагайки с опит покрай видеоигрите, много от тях са наясно как да достигнат до своя целеви потребител, който е винаги онлайн. Маржовете им ще са на висота, режийни разходи почти няма да имат и ще може да тестват всичко без кой знае какъв риск. И ако всичко това се получи, вероятно тогава ще помислят и за създаване на физически продукт.

Метавселената ще отведе онлайн търговията на друго ниво. Вместо да разглеждате плоско двуизмерно изображение на обувки, там ще може да ги вземете и да ги мерите. Тази възможност далеч не се отнася единствено за любителите на видеоигри. Както всяка марка днес се стреми да създава приятни изживявания на клиентите си, за да имат по-силен мотив да се върнат при тях, така ще може да развинти въображението си и да създаде напълно нов свят в метавселената в унисон с философията на бранда.

ДИГИТАЛНАТА МОДА НЕ Е НОВО НЕЩО

Тя съществува откакто има анимация, също измислена с цел бягство на зрителите, без значение дали говорим за филм на Disney или за някое аниме. Създаването на дигитална мода определено не е лесно, но е по-малко ограничаващо, защото физичните закони не важат във виртуалното пространство. Това дава възможност и да се използват материали, които не съществуват в истинския живот.

Понастоящем има още три вида дигитална мода. Първият вариант са неподвижни изображения, които може да си качите в Инстаграм. В профила на @elayes.lb показва точно такива изцяло дигитално създадени модели. Вторият тип дигитална мода може да бъде поставена върху тялото с помощта на добавена реалност или филтър. Такава услуга предлага онлайн платформата DRESSX, за която ще стане дума по-надолу. А третият вид са дигитални рендери на дрехи или скинове, направени специално за видеоигрите.

Сигурно вече се питате защо ви са още дигитални премеждия, като всички сме жадни за истински преживявания. Но истината е, че искаме или не, те вече чукат на вратата. През август стана ясно, че в Инстаграм вече ще има NFT-та. Абревиатурата е съкращение от non-fungible token или „незаменим токен“ и представлява уникален цифров запис в блокчейн технология. Незаменим е, защото не може да бъде заменян за друг NFT актив. Негови копия обаче може да бъдат разменяни, колекционирани или търгувани. А блокчейн технологията доказва автентичността и проследява действията от продавача до купувача. Това кодира уникалните права на собственост на новия притежател. Казано накратко, NFT-тата са обектите в метавселената. Основната разлика между NFT и друга дигитална придобивка е, че NFT-то се съхранява в блокчейн и това е по-скъпо.

Новата функция на Инстаграм се нарича Digital Collectibles и предстои да бъде разпространена в над 100 държави. Хората ще могат да споделят снимки на своите NFT-та (тоест да се фукат с дигиталните си придобивки), като свържат криптопортфейлите си със социалната мрежа, и ще могат да тагват създателите на NFT-то. Освен MetaMask, Rainbow и Trust Wallet криптопортфейлите Coinbase и Dapper също ще се поддържат.

Spread the love
Публикувано от
Още от Ина Иванова

Ан Хатауей и Зендая сътворяват чудеса за Bulgari

Когато събереш две от най-обичаните актриси на нашето време – Ан Хатауей...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ