Модата в метавселената

ГОЛЯМА СТЪПКА ЗА ЧОВЕЧЕСТВОТО

Така NFT-тата ще достигнат до наистина сериозна аудитория от над 2 милиарда потребители месечно. Инстаграм е и мястото, където концентрацията на хора от модната индустрия е най-висока. Което означава само едно – дигиталната мода ще стане част от ежедневието ни  по-бързо, отколкото си представяме.

Следващата логична стъпка е появата на NFT облекло в платформата чрез добавена реалност. Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг спомена за тази функция още през май. „Ще работим и върху NFT с добавена реалност, които да ползвате в Instagram Stories. Идеята е да може да поставите цифровия обект в реално  физическо пространство“, казва той. Това означава, че към вече съществуващата опция за пазаруване в Инстаграм ще се присъедини и тази да си купувате и NFT-та. Представете си по-напреднала версия на филтрите в Snapchat, но вече включващи облекло и други обекти. „Използването на NFT в социалните мрежи е само началото на Web3 и трансформацията, която предстои в няколко индустрии, сред които най-вълнуваща е модата“,  обяснява пред Vogue Business Меган Каспър, инвеститор в дигитална мода.

Каспър говори за третата фаза на развитие на интернет. Web1 включваше предимно четене на статични уебстраници и пасивно консумиране на информация. Следващият етап – Web2, отбеляза появата на социални мрежи като Facebook и Twitter, както и на сайтове като YouTube. Тогава комуникацията от еднопосочна стана двупосочна. А най-новият етап (Web3) представлява преход от големи компании, които контролират и печелят от съдържанието в интернет, към отделни потребители, които споделят информация и си взаимодействат чрез децентрализирани мрежи.

Добавянето на NFT-та в Meta (новото име на Фейсбук – б.а.) е обвързано с усилията на компанията да насочи своите платформи към метавселената. През юни Марк Зукърбърг и вицепрезидентът на Инстаграм за партньорства в модата Ева Чен съобщиха новината, че предстои да излезе магазин за дигитални дрехи, които нашите аватари да носят. „Вече предлагаме известен набор от безплатни тоалети, но искахме да създадем и маркетплейс“, заявява Зукърбърг. Според Meta опцията за носене на маркови дрехи в дигиталното пространство позволява на потребителите да изразяват себе си по-добре. Първите три модни къщи, осмелили се да станат част от новата реалност, са Prada, Balenciaga и Thom Browne. Зукърбърг се надява, че това ще вдъхнови дизайнерите да създават дрехи, които няма как да материализират в реалния живот. „Идеята е да ги направим достъпни за всеки“, добавя той. Метавселенският магазин вече отвори врати в САЩ, Канада, Тайланд и Мексико. Очаква се в бъдеще да се предлагат още известни марки. А закупените дрехи ще може да носите във всички платформи на Meta.

Новината идва на фона на острата критика от страна на потребителите към новите промени в Инстаграм. Алгоритъмът вече приоритизира видеосъдържанието, като статичните снимки и текстовете отстъпват. Така платформата ще насърчава тези, които създават повече reels (кратките вертикални клипове) и те ще достигат до повече хора за сметка на предпочитащите стария вид съдържание. Въпреки негативния отзвук тази стъпка е прелюдия към предстоящите по-сериозни промени в платформата и интегрирането на метавселената в ежедневието ни.

КЪДЕ Е МЯСТОТО НА МОДАТА

Да поддържаш имиджа си онлайн, не е лесно хоби – всичко трябва да изглежда по-грандиозно, впечатляващо и неповторимо, отколкото е в действителност. Това неписано правило няма как да подмине модата. Ако искате да си купите дигитална мода и после да се покажете на последователите си, dressx.com е вашето място. Те предлагат  виртуални дрехи, но имат и отделна страница с NFT-та. Платформата притежава най-богатия асортимент на дигитална мода в света с над 2800 дигитални аутфити, някои от които създадени специално за сайта им.

Според инструкциите за употреба, за да се снимаш успешно с дигиталната си придобивка, е нужно кадърът да е добре осветен, с високо качество, а човекът на него  да е с дрехи по тялото (например потник и клин). Идеята е, ако си купите къса рокля с презрамки, да не сте облечени в дълъг панталон и блуза с ръкав, защото ще се виждат под роклята.  Стиловете дрехи, които се предлагат там, не подлежат на дефиниция и обобщения – варират от мърчове с известни художници като Клод Моне и Пийт Мондриан до интергалактически изпълнения, които може  да носите само ако сте със самочувствието на Lil Nas X. Цените варират от 20 до над 1000 щатски долара. Хубавото е, че ако не може да си позволите кецове за 2 хил.  долара в реалния живот, дигиталната им версия ще е по-достъпна. Може да са ваши срещу например 200 долара, т.е. 10% от реалната им цена. Ако все повече марки се включат, така дигиталният ви гардероб може да е пълен с артикули на любимите ви лейбъли.

DRESSX ви дава възможност да пробвате дигиталните дрехи безплатно чрез мобилното си приложение. Апликацията е разработена с помощта на Snapchat, затова и „обличането“ става с филтър или, иначе казано – добавена реалност. Включвате камерата и виждате как ви стои тениската, роклята или странните очила. А пък после може да се похвалите на последователите си за придобивката, като споделите снимката или видеото в социалните мрежи.

Това без съмнение е голяма възможност за дизайнерите. Лесно мога да си представя, че Iris Van Herpen би използвала и изкуствен интелект, за да подобри, а не да измести настоящата ѝ работа, която така или иначе вече се опира на технологиите при проектирането. В това число попадат и творците с философията на Върджил Абло, който беше по-скоро куратор, не дизайнер. Така например Nike дебютира с първите си виртуални маратонки в сътрудничество с RTFKT, NFT марката, която спортният гигант придоби миналата година. Наред с това патентова метод за проверка на автентичността на маратонките си с помощта на NFT система, наречена CryptoKicks.

Други като Burberry създават линия виртуални чанти за гейминг платформата Roblox. А Gucci, като един от пионерите сред модните къщи, си партнира с Roblox, за да пусне в действие Gucci Town. В рамките на пространството потребителите може да се сдобият с дигитални стоки, да се свържат с други фенове на Gucci и да играят миниигри, с които да печелят виртуална валута. В началото на 2021 г. италианският бранд пусна и своята колаборация с The North Face в Pokemon Go. Balenciaga също не остава по-назад. Есенната им колекция за 2021-ва бе показана чрез видеоигра, създадена от самия бранд. Същата година марката имаше и колаборация с Fortnite.

Все повече модни къщи ще се осмелят да продават дигитални версии на съществуващи свои физически продукти. За много от нас брандове като Balenciaga попадат в категория любими, въпреки че не притежаваме нищо от тях. Те живеят само в главите ни като идея просто защото не можем да си ги позволим финансово. При появата на метавселената обаче демократизацията на модата ще придобие съвсем нов смисъл. Там ще имаме възможността да си купим артикул на Balenciaga, по-достъпен от реалните. Това ще засили връзката ни с бранда, без да променяме възприятието си за него. Няма да можем да пипнем своята придобивка, но ще бъдем по-близо до любимия си дизайнер от всякога. И по-близо до всичко, което си пожелаем.

Spread the love
More from Ина Иванова
Зимни вдъхновения от Tommy Hilfiger
Градът среща природата с вечни модели от новата колекция на бранда Новата...
Read More
0 replies on “Модата в метавселената”