В един от епизодите на новата глава от „Сексът и градът” – „Просто ей така”, Кари Брадшоу е издокарана с чифт лилави ръкавици за миене на съдове, розова нощница, разкопчани обувки тип Mary Jane и тъмносин суитшърт с цип. Визията е допълнена със забрадка в стил бабушка, чифт блестящи слънчеви очила и запалена цигара. Приема се, че това е препратка към забележителния стил на Едит Бувие, братовчедката на Жаклин Кенеди Онасис, която заедно със сестра си Лий Радзиуил остава завинаги в сянката на Джаки.
Едит Бувие Бийл се прочува най-вече покрай документалния филм за нейния дом, Грей Гардънс, който излиза през 1975 г. под режисурата на братята Мейсилс. Те проследяват живота на Едит Юиенг Бувие Бийл и нейната дъщеря Едит Бувие Бийл, по-известни като Малката и Голямата Еди. Това са лелята и братовчедката на първата дама на САЩ Джаки Кенеди Онасис и нейната сестра Лий Радзивил. Първоначалната идея за заснемането тръгва от Лий, която планира да бъде сниман документален филм за Хамптънс – летният курорт на богатите и известните. Предвидено е част от лентата да бъде снимана в дома на нейните роднини. Но с пристигането си в Грей Гардънс, братята Мейсълс откриват много по-любопитна история за разказване.

Едит Бейл пред Грей Гардънс (Getty Images)
Семейство Бийлс се превръщат в предшественици на днешните ютубъри, а филмът предрича интереса към риалитита като „Животът на сем. Кардашиян“. С това откритие братята изпреварват времето си и още тогава насочва накъде гледа средностатистическият зрител – към зрелища, в които жени се карат за червило или за това коя трябва да нахрани котките. Отзвукът е толкова голям, че впоследствие им посвещават пиеса, песни, дори филм с Дрю Баримор и Джесика Ланг.
Поредната мрачна глава в историята на сем. Кенеди
Къщата в Лонг Айлънд разполага с 28 стаи, в които едно време са пребивавали въглищни барони, известни журналисти и роднините на Джаки Кенеди. Малката и Голямата Еди се преместват в Грей Гардънс през 1924 г. и живеят там повече от пет десетилетия. Но от някогашната красота на къщата не е останало много. Отдавна изпаднали от висшето общество, тогава 80-годишната майка и нейната дъщеря, която скоро ще отпразнува 60-тия си юбилей, живеят в мизерия в компанията на над 50 котки, еноти, бълхи, паяжини и по думите на Малката Еди – призраци. Жените дори не си правят труда да изхвърлят боклука – в къщата има десетки чували. Статия в The New York Post от 70-те гласи, че „лелята и братовчедката на Жаклин Бувие Кенеди Онасис живеят в голяма къща в мизерни условия и без течаща вода. Местният здравен отдел ги принуждава да оправят това, в противен случай ще бъдат изгонени.“

Едит Бейл в дома си през януари 1972 г. (Getty Images)
Въпреки богатия си и прочут род, майката и дъщерята живеят в почти пълна изолация от целия свят. Заобиколени са от символи на тяхното овехтяло богатство и социален статус – портрет на Голямата Еди, прашен роял, очукани, но пищно украсени мебели, олющени тапети, дупки в стената и купища дрехи и изрезки от модни списания. Поради липсата на средства жените Бийл създават своя собствена капсула от маниери, култура и естетика. Всичко изглежда невероятно комично отстрани. Но Малката Еди успява да докосне сърцата на хората и се превръща в модна икона именно заради своята оригиналност.
Когато Малката Еди се превърна в голяма звезда
Трудно се открива паралел между необичайния стил на обличане на Малката Еди и гардеробите на сестрите Бувие. Едит има по-нестандартен поглед към модата. Нарича тоалетите си костюми, сменя ги по пет пъти на ден и го прави с подръчни материали, защото няма възможност да си закупи нови. Затова е принудена да рециклира от собствения си гардероб. Обича да носи дрехи на катове. Под банския си костюм слага блуза, а около главата си увива шал. Друг път взима парче плат и от него прави рокля или пола. Специфичното е, че прави възли на оригинални места (например в долната част на полата) и така съумява да създаде нов тоалет. Често захваща дрехите си с безопасни игли. Това се случва много преди появата на пънкарите и легендарната вталена рокля на Versace от 90-те със златните безопасни игли.
Покрай филма Малката Еди се превръща в трендсетър. На най-известната ѝ снимка е заснета пред Грей Гардънс – облечена е с кожено палто, което впоследствие ще се превърне в неин почерк наред със забрадката. А причината Едит да носи шал или кърпа навсякъде не е капризна прищявка, а е свързана със заболяване – аlopecia totalis, заради което косата ѝ окапва. Принуждава се да прояви творчество и с декорациите си за глава – например вместо шал понякога взима пуловер, който увива около главата си и захваща с красива брошка.

Малката Еди с майка си в къщата им в Източен Хемптън, 1974 г. (Getty Images)
С времето се утвърждава като муза за мнозина творци, сред които е и Джон Галиано. Дизайнерът посвещава цяла колекция на Едит Бийл (пролет-лято 2008). Не липсват ключови детайли като покритата глава, възлите и подсиления грим в краищата на очите – препратка към по-минималистичната линия, която Едит обича да си рисува. Пред 2020 г. американският дизайнер Марк Джейкъбс се снима пред огледалото в хотела си, облечен досущ като Едит – с палто с животинска щампа и ексцентрична забрадка. Под кадъра слага хаштага #gaygardens, увековечавайки Едит Бийл като вдъхновение за гей общността.
Нейният емблематичен образ стига и до риалити шоуто „RuPaul’s Drag Race“. Дори в новата глава от „Сексът и градът“ – „И просто ей така“, не липсва препратка към стила ѝ. Кари Брадшоу е облечена с чифт лилави ръкавици за миене на съдове, розова нощница, разкопчани обувки тип Mary Jane и тъмносин суитшърт с цип. Визията е допълнена със забрадка в стил бабушка (или може би вече трябва да я наричаме в стил Едит Бувие?), чифт блестящи слънчеви очила и запалена цигара.
Славното минало

В края на 40-те Малката Еди работи като модел и получава предложение за брак от Пол Гети (Getty Images)
Невинаги животът на Едит и единствената ѝ дъщеря е бил съпътстван от армия котки, миещи мечки и разпадащ се интериор. В края на 40-те Малката Еди е невероятна красавица и е на крачка да се омъжи за Джоузеф П. Кенеди-младши, по-големият брат на президента на САЩ. Получила е и предложение за брак от американския индустриалец Пол Гети. „Помниш ли Пол, най-богатият мъж на света?“, спомня си майка ѝ във филма. През този период Малката Еди работи като модел, дори получава предложение за роля в театъра от известния броуейски продуцент Макс Гордън. Най-голямата ѝ мечта винаги е била да стане звезда, като дори не предявява претенции с какво иска да стане известна. Когато Джаки става първа дама, тайните служби научават за ключова реплика на Малката Еди, отправена към бащата на Джоузеф П. Кенеди-младши. Тя гласи, че ако Джо не е загинал във Втората световна война, тя вероятно е щяла да се омъжи за него, а той от своя страна да стане президент. И съответно не Джаки, а Едит е щяла да бъде първата дама на Америка.

Снимка на библиотеката в дома на сем. Бейл – на фона на прашните лавици изпъква книга за съпруга на Джаки Кенеди, Аристотел Онасис, който е помагал финансово на семейството (Getty Images)
Но съдбата не е благосклонна. Майка ѝ се развежда (бащата е избягал с по-млада жена), а тя остава да живее сама и се разболява. Най-големият ѝ страх е дъщеря ѝ да се омъжи и да няма кой да се грижи за нея. Затова веднага моли Едит да се върне и да заживее в имението с нея. Три десетилетия по-късно Малката Еди открито заявява пред камерата на братята Мейсълс: „все не мога да открия панталоните и гримовете си“. Въпреки хумора обаче, филмът е пропит с тъга. От осуетените романси на Малката Еди до плана ѝ да се отбие до Ню Йорк през есента („Залагам милиард долара, че няма да отидеш в Ню Йорк следващата есен“, укорява я собствената ѝ майка).
Истината е, че и двете са били психично болни. Братята Мейсълс документират и редица нервни сривове на Малката Еди, по които си личи, че се чувства като в капан. Многократно споделя пред майка си, че би искала да се премести в Ню Йорк или Париж, на което Голямата Еди отговаря: „Достатъчно си се забавлявала през живота си“.
И все пак ослепителната ѝ страна се крие някъде в нея. Тя успява да я покаже едва след смъртта на майка си, две години след заснемането на филма. А благодарение на продукцията вече се е превърнала във феномен. Застава пред обектива на самия Анди Уорхол и на кадъра е толкова усмихната, че в очите ѝ можем да прочетем щастието от това, че най-накрая е свободна и е постигнала мечтата си – станала е известна. На 60 прави опити да пее в кабаре. Но подобно на актьорската кариера на братовчедка ѝ Лий, отзивите за Едит също са ужасни.
Впоследствие Еди продава Грей Гардънс и заживява в Ню Йорк, след това пребивава в Калифорния, Монреал и най-накрая стига до Бал Харбър, Флорида, където намира много приятели и фенове. Умира на 86 години през 2002 г. и до самия ѝ край не изневерява на разпознаваемия си стил – винаги ходи със забрадка на главата.
Може да гледате документалния филм тук: