В съпътстващо събитие по време на 60-годишното биенале във Венеция полската художничка Ева Юшкевич представя свои творби от последните пет години под наслов Locks with Leaves and Swelling Buds („Кичури с листа и набъбнали пъпки“).
Завършила Академията за изящни изкуства в Гданск и Академията за изящни изкуства в Краков, Ева Юшкевич се смята за един от най-известните съвременни полски артисти. Сред творбите ѝ са сюрреалистичните дамски портрети, вдъхновени от класическата живопис от XVIII и XIX век. В тях тя покрива лицата на героините с буря от коси, увива ги в драпиран плат или ги заменя с композиция от пера, екзотични цветя и листа, но също и с гъби или фрагменти от насекоми.
Birds of paradise, 2023
Чрез повторното тълкуване на шедьоври Юшкевич се стреми да поправи историческите пропуски в художественото изобразяване на жени, често принизявани до нищо повече от анонимни обекти на красотата. Платната на Ева напомнят за системното пропускане на жените от историята на изкуството в миналото. Тя буквално изтрива изцяло идентичността на индивидите, споменава само имената на оригиналните художници. Така разпалва любопитството ни да разберем кои са те.
Нейната картина Ginger Locks (2021) е перфектен пример. Мазките изобразяват профила на жена, облечена в синьо, косата й се върти на събрани кичури, които заемат мястото на лицето й. Художничката смесва изкуство и мода, за да изследва женската идентичност.
„Сюрреалистични, странни и гротескни“, както самата художничка ги нарича, произведенията ѝ може да се тълкуват като перверзен феминистки коментар за ролята, в която са били поставяни дамите с високо потекло в нетолкова далечната история, или дори по-широко – като критика на обективното възприятие на целия „нежен пол“. „Като прикрива лицето на историческите портрети, Юшкевич оспорва самата същност на този жанр: тя унищожава портрета като такъв“, казва кураторът Гилермо Солана и артистичен директор на Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. В едно скорошно видео можем да надникнем в ателието на художничката, където тя демонстрира как елемент от друга европейска живописна традиция – натюрмортът, предлага богат избор от символични предмети, които да скрият лицето – от растителни продукти до панделки и храна.
Полската художничка възпроизвежда женски портрети на класически живописци от различни школи, на които лицата на героините са скрити
През 2023 г. нейното изкуство беше използвано като дизайн за луксозна ръчна чанта от модната къща Louis Vuitton. През последните години луксозният бранд кани избрани съвременни художници да преобразят чантата Capucines – вечен модел, кръстен на парижката улица Rue Neuve-des-Capucines, където се намира първият бутик на марката от 1854 г., с уникални визии.
Чантите от серията Artycapucines се произвеждат в ограничена серия от 200 бройки и се пускат за продажба в края на октомври. През 2021 г. моделите струват по 6700 евро. Цените от препродажба от юли 2023 г. на търг от аукцион на Sotheby’s варират между 16 000 и 24 000 евро.
За чантата на Louis Vuitton полякинята трансформира сюрреалистичната си маслена картина Ginger Locks („Рижи кичури“). Мазките изобразяват профила на жена, облечена в синьо, чиято коса на събрани кичури заема мястото на лицето ѝ. Фонът на картината преливащ от светло към тъмнозелено, е пресъздаден върху дамската чанта от телешка кожа, а върху него с техника за 3D дигитален е възпроизведен портретът. Ръчно изработеното произведение е допълнено от низ златисти перли, поставен под металното лого LV. Вътре в зелено-сивия сатенен интериор ви очаква свалящ се кожен плик, вдъхновен от естетиката на любовно писмо от XVIII век, отпечатан с детайл от косата от Ginger Locks.
Ева Юшкевич в ателието си с чантата на Louis Vuitton с принт на нейната картина Ginger Locks (в ляво)
За сътрудничеството си с бранда LV Юшкевич казва: „Когато започнах да работя върху дизайна на чантата, исках тя да отразява максимално характера и настроението на моите картини. Имайки предвид размера на чантата, за мен беше много важно да запазя аурата на картините си и да не губя детайлите. Цветовете и композицията на моята картина Ginger Locks се оказаха идеалният избор. Крайният резултат, който постигнахме заедно с екипа на Louis Vuitton, е зашеметяващ. Много се радвам, че чантата, която проектирах, ще се носи на обществени места – в ежедневието, в движение, в постоянно променяща се среда. Нямам търпение да я видя носена за различни поводи и разнообразно стилизирана от различни хора по техния индивидуален начин.“