Яворов и Лора – вечната любовна двойка на България

България няма Ромео и Жулиета, но има Пейо Яворов и Лора Каравелова. Вечната и може би най-трагична любовна двойка в историята ни е обезсмъртена в националната арт вселена с една пиеса и един филм – „Нирвана“ от Константин Илиев и „Дело 205/1913“ на Киран Коларов. Рискът за актьорите в образите на великия поет и последната му муза е огромен, но който спечели, влиза като емблема в хрониките.       

„Нирвана“ е от творенията, които се превръщат във второто име на своя автор. Първата премиера излиза през 1983 г. в „Сълза и смях“. Режисьор е Леон Даниел, за когото това е „Човешката комедия на времето, в което живеем“. Константин Илиев дори не назовава героите си – те са Мъжът и Жената, за които смъртта е единственият изход от лабиринта на страстта и ревността. Отношенията им са сложни до парадокси – двамата идват от различни светове. Той е велик поет, но и непоправим бунтар и харамия от обикновения народ, чиято душа кърви заради живата рана Македония. Тя е високообразована в Европа красавица от столичния хайлайф – дъщеря на министър-председателя Петко Каравелов, племенница на революционера Любен Каравелов. Няма как да бъде заподозряна в липса на патриотизъм, но въпреки това не може да понесе конкуренцията на Македония в сърцето и стиховете на Пейо, нито конкуренцията с мъртвата му любима Мина, нито мъчителното убеждение, че той спи със семейната им приятелка Дора Конова – съпругата на писателя Михаил Кремен. Константин Илиев вплита разтърсващите исторически факти и настроения в сюжета на „Нирвана“, излизайки от конкретиката, за да стигне до архетипния психологизъм, но без да търси отговор на въпроса, задаван от враговете на Яворов: дали Лора сама обръща пистолета към сърцето си, или оръжието гръмва, докато двамата се карат жестоко, както се случва дни и нощи преди смъртоносния спор. В „Сълза и смях“ Цветана Манева и Марин Янев правят страхотен дует, който започва с насочен към главата на Яворов револвер – всичко е в полусянката между съня и реалността. Тя е фина и елегантна, иронична и дръзка, предизвикателна и нагла, еманципантка от сой. Той е отчужден в страданията си за разпокъсаното отечество, за отишлата си без време Мина, за фаталната невъзможност да се отдаде безрезервно на Лора. Цяла София е очарована от представлението – и по стара традиция тръгват приказки: дали пък Манева и Янев не са станали прекалено близки и извън прожекторите, защото електричеството между тях е съвсем осезаемо.

Следващият тандем е Владимир Пенев и Албена Георгиева – те са на възрастта на Яворов и Лора, което ги свързва физически с персонажите им. Тяхната „Нирвана“ през 1994-та е в трактовка на Маргарита Младенова. Реакцията на публиката е еуфорична – за първи път на голямата сцена в Народния театър се случва камерна, а не батална драма. Всичко е в черно, всичко е въздействащо – после продължава в „Сфумато“. Пенев е атлетичен и излъчващ магнетизъм Яворов въпреки никаквата визуална прилика, а почитателките му се тълпят за автографи след финалните овации.

„Преди нас бяха Цветана и Марин и нямаше как да не отчитаме вероятните сравнения. А аз действително бях много обсебен от Яворов. През цялото време съм на негова страна, така е и до днес. Никога не съм бил от привържениците на тезата, че той е виновен за смъртта на Лора. Всъщност вината и отговорността за разпада или възхода на всяка връзка винаги са по-равно“, коментира Владо Пенев. Той разказва и страхотна случка около създаването на текста.

„След като Коста Илиев решава, че е готов с „Нирвана“, отива на гроба на Яворов и Лора с изписаните листа в ръка. Не знае защо го прави и какво очаква, но чувства, че така трябва. И тогава изведнъж от страната на Лора усеща някакъв тип негативна реакция. Прибира се и започва нов вариант.“ След като чува за всичко това от самия драматург, Пенев започва да му иска въпросната първа версия, та да види какво толкова не се е харесало на Лора. Но авторът обяснява, че я унищожил. „В сюжета, който всички познаваме, Коста много защитава Жената“, добавя двусмислено Пенев. За изненада на гилдията чудесната Албена Георгиева след „Нирвана“ силно редуцира ролите, които й предлагат. Ограничава участията си предимно в орбитата на „Сфумато“.    

Иван Добчев поставя „Нирвана“ в Пазарджик с Ирмена Чичикова и Христо Бонин. Обич, омраза, отчуждение и двойно самоубийство. Ирмена остава съвършено гола пред публиката вероятно за да акцентира върху мерака на Лора да свали всичко от себе си и да разкрие картите си докрай, да заяви тоталната си освободеност и независимост, подгонена от демоните си. Но когато в салона влизат тийнейджъри, те въобще не стигат до подобни анализи, а се вълнуват само от останалата без нито една дреха върху изящната си плът  Ирмена, а думите, които подвикват към нея, въобще не са за споменаване.

Да се пробват като Яворов и Лора в „Нирвана“ под диригентската палка на Максима Боева, се осмеляват още Ирина Митева и Александър Евгениев. Тя се прочу покрай „Откраднат живот“, а като Лора е „гола, нахална и млада“. Той закова любопитството като Йоан Кръстител в “Саломе” на Диана Добрева в Армията. Впечатляващият актьор е от прясната реколта секссимволи, които работят  каквото се изпречи пред погледа им – от забъркване на коктейли и фотосесии до онлайн сериали и клипове, гони късмета си в Англия и Кипър, но все пак завършва НАТФИЗ.

Най-новите Яворов и Лора са Деян Донков и Радина Кърджилова. Спектакълът в „199“ е на Стилиян Петров, който сякаш продължава започнатото от професорката си в НАТФИЗ Маргарита Младенова и нейния асистент Владимир Пенев. Във фокуса са войната между половете, сексуалната революция, дебатът за необходимостта от брака като институция – някои литературни изследователи твърдят, че Яворов и Лора дори не са венчани. Донков е суперхаризматичен като меланхоличния до отчаяние Яворов. И въпреки че лицето му е далеч по черти от това на поета, повече от ловко използва щрихи от характера и натюрела, познати ни от учебниците. Радина Кърджилова е като оживяла Лора, от която извира емоционален и социален егоцентризъм. Тя е мотивирана от погубващата я амбиция да бъде провъзгласена и запомнена като най-голямото вдъхновение на Яворов. Деян и Радина затаяват дъха на зрителите в „199“, докато текат обрати и ретроспекции от битието на Мъжа и Жената, събрали много от духа на епохата, но изгубили себе си още преди изстрелите да изтрещят на „Раковски“.  

Иван Радоев и Елена Петрова са Яворов и Лора, след като къдрокосата красавица се превъплъщава и в Мина Тодорова за „В полите на Витоша“. Бойко Илиев нарича поетичния пърформанс „Часът на синята мъгла“ – по любимото си стихотворение на Яворов.

В Лондон българката Доля Гавански от кинохита „18 процента сиво“ увлича Майкъл Мюлер в най-тъжния романс на Балканите. „Нирвана“ влиза още в афиша на Театър „121“ в Москва, на трупата в Щип. Пиесата е преведена на много езици заради космополитните си послания.      

В киното едва ли някой скоро ще посегне да екранизира мрачната любовна история след „Дело 205/1913“. Явор Милушев може и да не е  прероденият Яворов, но така се слива с него, че е трудно човек да си представи друг в тази роля. Той сякаш материализира тъгите на някогашния телеграфист в Анхиало, наричан „чирпански циганин“ в обкръжението на Пенчо Славейков, доктор Кръстев и Петко Тодоров. Актьорът е достатъчно известен и преди този свой съдбовен образ. Пословичен е онзи случай, в който той – красив и дългокос, чува реплики между две жени на  „Ангел Кънчев“: „Ах! Боже, Боже! Държавата за такива уличници дава пари във филмовете да ги показват!“ Седмици след това се оказва, че одумващите го са шивачките, които ще приготвят ризите му за „Дело 205/1913 П. К. Яворов“.

Сагата започва през 1980-а. Киран Коларов среща Явор на „Графа“ и му казва, че иска от него да изиграе поета, но го зарича да пази проекта в тайна. Причината е много проста – синодалните старци от съответните комисии не харесват Милушев. Нещо им е много разкрепостен, че и начетен, пък и със синя кръв. А и не приличал на Яворов, макар с просто око да се вижда, че са като две капки вода. Когато филмът постигна грандиозния си успех, същите тези чиновници изтъкват точно обратното – бил като двойник на Яворов, та затова хората се тълпели в салоните. Киран Коларов шеговито уточнява, че е длъжен да целуне ръка на съдбата заради избора си. Милушев е не по-малко благодарен на Бога. А за да влезе в кожата на Яворов, актьорът се подлага на драконовска диета и сваля 18 килограма. Толкова е измършавял, че по „Главната“ в Пловдив жив го оплакват и почитатели му изпращат екзотични плодове, за да набави естествени витамини. Докато снимат, Живко Гарванов му носи специално сварено месо без тлъстини, та да му стигне енергията. Явор и Киран Коларов имат изумителна хармония – разбират се почти без думи, а другите в екипа не могат да се начудят как го постигат. Не липсва и мистика – докато камерите се въртят, изведнъж изчезва предсмъртната бележка на Яворов. За да не губят време, Явор Милушев я възстановява едно към едно. Катя Иванова обаче остава далеч от имиджа на Лора като съблазнителка и манипулаторка. Затова пък Цветана Манева тук е Мина: голямата любов на лирика революционер, на когото повечето събратя по перо не могат да простят божествения талант.

Spread the love
Written By
More from admin
Новите съкровища на ЮНЕСКО
34 нови места по света вече са част от списъка със световното...
Read More
0 replies on “Яворов и Лора – вечната любовна двойка на България”