Малко след като навърши 50 години, Кристофър Нолан открива филмовия сезон след пандемията с епичния „Тенет“. Причините да го гледате на голям екран са много, както и да се запознаете с творчеството на един от най-зрелищните режисьори на модерен Холивуд
Зрелищата, сценографиите и великолепните актьорски състави са само част от нещата, които правят филмите на Кристофър Нолан шедьоври и му носят награди.Затова всички са в очакване на „Тенет“, с който киносезонът на нулевата 2020 година вече е официално открит.
„Тенет“ е проект, за който Нолан казва, че е мислил близо 20 години, а през последните шест е работил върху сценария заедно с брат си Джонатан. Конструкцията на сюжета е толкова сложна, че Кенет Брана, който играе една от главните роли, разказва как му се налагало да чете сценария отново и отново, за да разбере как и кога се случва всичко. Когато журналисти питат Робърт Патинсън, също с основна роля, за какво става дума в „Тенет“, той казва, че не може да говори, дори и да иска, защото всичко е ужасно сложно. Самият той се запознава със сценария един ден в заключена стая в студиото на Уорнър Брадърс, без право да го изнася или обсъжда.
За „Тенет“ Нолан казва: „Да разработиш всички аспекти от пътуването във времето и да ги визуализираш, означава да излезеш извън онова, коетов крайна сметка е написано в сценария. Да успееш да прелееш успешно и да трансформираш думите в реална визия и действия, е най-трудното.“
Една Super 8 камера
Когато човек слуша или чете историята на някои от най-популярните режисьори, оставили трайна следа в киното, открива, че всички те снимат от малки или се запалват по киното в ранна възраст. Кристофър Нолан не прави изключение. Подобно на Стивън Спилбърг, чийто първи детски филм може да откриете онлайн, Нолан снима своя на камера Super 8, взета назаем от баща му. По онова време Кристофър е само на 7 години. Роден в Лондон, често прекарвайки летата си в Чикаго, Нолан взема камерата на баща си и решава да заснеме малък филм на име Space Wars, вдъхновен от любимата по онова време поредица Star Wars и от „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик. В интервю Нолан разказва, че първият му минифилм е направен с фигурки и декори от глина, кори от яйца и тоалетна хартия, а по-малкият му брат Джонатан, с когото днес работи рамо до рамо, играе една от ролите. Чичо му пък, който работи в НАСА, му дава кадри от изстрелването на ракетите „Аполо”. „Реших да презаснема тези кадри с камерата от телевизията и да ги вкарам във филма. Мислех си, че никой няма да забележи, че са направени така. Грешах, разбира се.“ Четири години по-късно Кристофър Нолан е сигурен, че иска да се занимава с кино или поне с нещо, свързано с разказване на истории и тяхното претворяване на екран.Още като тийнейджър снима късометражни филми с още двама свои приятели и филмът му Tarantella, направен през 1989 г., дори е показан на филмов форум, излъчван по местната телевизия.
Когато трябва да продължи образованието си, Нолан избира Лондонския университет заради една от най-добрите програми за кино по онова време. И все пак записва специалност английска литература под влияние на майка си, бивша стюардеса, която след раждането на три деца – братята Матю, Кристофър и Джонатан, се преквалифицира в учителка по английски. Така, изучаващ английска литература, в свободното си време Нолан използва целия инвентар на филмовия факултет към университета, за да снима. Именно там се запознава със съпругата си и негов продуцент и до днес – Ема Томас.
Перфектен тандем
„Крис… двамата се запознахме, когато аз бях на 18, а той на 19. Още по онова време той вече знаеше какво иска да прави. Беше ми казал, че от близо 10 години знае, че иска да режисира филми. Винаги е бил много ясен в амбициите и желанията си.“
Жена му Ема казва, че Кристофър Нолан не се е променил много от времето, когато го е срещнала. Макар да учат литература, двамата са филмови маниаци и това става причина за близкото им приятелство. На по-късен етап то прераства в партньорство и брак, което днес се радва на близо 20 филма, една продуцентска компания – Syncopy, и четири деца.
Започват с късометражни филми. Организират прожекции на класически филми,като продават на колегите си в университета и на други зрители билети. Така, след като завършват образованието си,благодарение на тази тяхна предприемчивост успяват да съберат дастатъчно пари, за да направят първия си пълнометражен проект – ноар трилъра „Преследването“.
Малко след това Нолан започва да търси студио и финансиране за следващата си идея – филма, който го прави звезда в модерното кино – „Мементо“, а Ема започва да работи в индустрията. „Работех в производствения отдел като координатор. Това беше фантастично изживяване, защото научих много за начина, по който се правят филми.“
Двамата се женят пред 1997-а, малко преди да направят „Преследването“ и „Мементо“, а през 2001-ва основават собствена продуцентска компания Syncopy. Ема започва да работи само и ексклузивно за съпруга си.
„Обичам работата си. Помагам на Крис да изпълни всичко, което вижда в главата си, да го сложи на екрана. В много отношения филтрирам, така че той да не се тревожи за неща, които биха могли да отвлекат вниманието му от филма. Това са много ясно разпределени роли. Работим в пълен синхрон, но определено Крис е този, който кара кораба.“