Редактор, стилист, музикант, режисьор, а вече арт и имидж директор на Off-White – роденият в Сиера Леоне Ибрахим Камара продължава делото на мултитаскъра Върджил Абло
Присъствието на тъмнокожи в модата продължава да е ограничено. Но през 2016-а талантът на Иб Камара си проправя път с лондонската изложба 2026. Докато още учи в Central Saint Martins, Камара работи по проекта, чиято тема проследява как ще изглежда мъжката мода при чернокожите след 10 години. Иб нарушава традиционните представи за раса, пол и сексуална ориентация. Затова облича единия от моделите с бяла рокля и боксови ръкавици, други двама пък преобразява като въпросното емоджи с двете момичета с дяволски рогца, но с афро прически и гащеризони с леопардови щампи. През годините работи като стилист на много ревюта и рекламни кампании за Burberry, Stella McCartney, Erdemи Dior.
ПО ЕДИН ИБ КАМАРА СЕ РАЖДА ВЕДНЪЖ НА ПОКОЛЕНИЕ
ще каже по-късно Върджил Абло. Иб става част от екипа му през 2020 г., откакто стайлингът на мъжкия Louis Vuitton придобива героична мъжественост по думите на Тим Бланкс. С времето всяко ревю става все по-грандиозно от предишните. Специфичното е, че винаги има много шапки – визитната картичка на Камара. Ердем Моралиоглу, друг дизайнер, имал честта да работи с него, потвърждава манията му по този вид аксесоари. „Започнахме с пет шапки, но приключихме с 35“, разказва той за едно от ревютата си, по чийто стайлинг работи Камара. За следилите кариерата му не е трудно да усетят неговата естетика в света на Върджил. Всъщност тя прозира и във филма Ebonics, който Абло продуцира за Louis Vuitton за колекция есен-зима’21.
Върджил, който почина през ноември от рядка форма на рак, остави две модни къщи без творчески директор. Но съдбата на една от тях е ясна – отчасти Off-White вече е в ръцете на Иб. Основната му задача като арт и имидж директор ще е да отговаря за естетиката и визуалното представяне на бранда. „Върджил Абло беше гениален и най-тъжното е, че всички тези идеи отидоха с него в гроба“, казва Камара. Но Абло не би могъл и да си пожелае по-добър човек в екипа на собствения си бранд. Ето защо.
Също като Абло Камара не може да се задоволи да прави само едно нещо. Освен че поема щафетата на луксозната марка за улична мода, той ще продължи да работи като стилист (включително и за Louis Vuitton, както досега), да прави музика, късометражни филми, дизайн на мебели и да бъде редактор на Dazed.
NATIONAL GEOGRAPHIC НА МЛАДЕЖКАТА КУЛТУРА
Така съоснователят на сп. Dazed Джеферсън Хак описва журнала на Камара, когато му предлага работа. Позицията на редактор запълва кръга за Камара, защото още докато е студент в Central Saint Martins, в Dazed Digital публикуват материал за него. А след дипломирането си той работи като младши моден редактор в списанието. „Той е представител на нова ера в модата и младежката култура. По-глобална, по-разнообразна, по-отворена към света – казва Джеферсън Хак. Под ръководството на Иб Dazed дава шанс на много фотографи да правят фотосесия за първи път. – Удивително е колко щедър е Иб. Други качества, които двамата с Върджил споделяха, е невероятната скромност и постоянното приобщаване на нови хора.“
Също като Абло любимата дума на Камара е колаборация. Така се появяват най-хубавите неща в живота му. През септември 2018 г. в Ню Йорк с южноафриканската фотографка Кристин-Лий Мулман и британския дизайнер Гарет Райтън (сега арт директор на Dazed) решават да направят изложбата Soft Criminal. Тя онагледява африканското творчество в набор от сюрреалистични изображения. Младият фотограф Рафаел Павароти се влюбва във видяното и е още по-учуден, когато Камара го последва в Инстаграм. Един имейл по-късно Иб вече предлага на Раф работа в Гана, за да снима за списание M на Le Monde. Проблеми с визата осуетяват проекта, но няколко месеца по-късно Камара предлага да снимат в Бразилия. Мястото е от сантиментално значение за Павароти, защото родното му място е на Амазонка. Десет дни снимки раждат два кадъра – единия за списание i-D, а другия за парижкото издание Double. Следват невероятни едиториъли за Vogue Italia наред с рекламни кампании за Burberry и Hermès. Казват, че съвместната работа между Иб и Раф има също толкова голямо влияние върху индустрията, колкото на фотографа Ник Найт и стилиста Марк Асколи през 80-те.
Корицата на декемврийския Vogue Italia за 2021 г. е озаглавена „Спомени“ и също е възложена на въпросното творческо дуо. „Представих си три чернокожи момичета, които тичат наоколо в имение в Англия – разказва Иб Камара. – Това е мечта, която повечето от нас никога няма да изпитат, и исках я пресъздам на снимката. Чувствах се така, сякаш тези момичета са мои сестри. Но същевременно се опитах да се дистанцирам и да разкажа история, оставяйки стайлинга да стане едно с кадъра.“ Идеята му идва от черно-белите снимки, които хората от Харлем си правят през 60-те, за да документират живота си. За разлика от предишните фотосесии с Раф Павароти този път палитрата е далеч по-обрана. Изпъкват само ярките надписи на списанието.